Realita a výzvy v oblasti rodinného podnikání! Family Business Week se stal událostí roku

První ročník Family business weeku nabídl vhled do reality podnikání s rodinou

Family Business Week vyvrcholil celodenním summitem

První ročník Family Business Weeku nabídl vhled do reality podnikání s rodinou. Upozornil i na rizika, která se vážou s předáním otěží mladší generaci, a ukázal, jaké nástroje mohou majitelé rodinných podniků využít. Vše vyvrcholilo celodenním summitem, na kterém se představili odborníci světového formátu.

„Family Business Week je příležitost, jak se zastavit v celoročním shonu. Jak se zamyslet, jak udělat krok stranou, podívat se na hlubší témata, která rodinné firmy řeší. Zároveň načerpat inspiraci, získat zajímavé kontakty, potkat se se zajímavými lidmi a samozřejmě je to i o příjemném společenském zážitku,“ popsal zakladatel Family Business Weeku a poradce rodinných firem David Krajíček.

V rámci Family Business Weeku se uskutečnila tři regionální setkání. Moderovaných diskuzí se účastnili jak majitelé rodinných firem, tak zástupci státní samosprávy či regionálních institucí. První hostila firma Lasvit, která rodinné firmy z Libereckého kraje přivítala v areálu sklářské krčmy Ajeto.

Hejtman kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) uvedl, že dobře fungující firma má své vlastníky v regionu, ve kterém podnikají a také tam žijí. „Přístup k podnikání i svému okolí mají rodinné firmy úplně jiný, než když narazíte na hradbu dočasně jmenovaných manažerů velkých korporací, kteří se zodpovídají svým šéfům na druhém konci světa a zajímá je jen splnění firemních plánů,“ myslí si Půta.

Podívejte se na reportáž z regionálních setkání FBW:

O významu rodinných firem pro rozvoj regionů a možné pomoci jim se pak hovořilo v rodinném hotelu Budweis v Českých Budějovicích, kam se sjeli majitelé rodinných firem z Jihočeského kraje. Moderované diskuze se účastnil také hejtman Martin Kuba a primátorka města České Budějovice Dagmar Škodová Parmová. Oba se shodli na nutnosti zefektivnit práci veřejné správy a tak urychlit a usnadnit podporu rodinného podnikání.

Rodinné firmy z jižní Moravy se následně sešly ve Slavkově, v sídle společnosti Liko-s. Tématem moderované diskuze tu bylo nástupnictví a předávání rodinné firmy mladší generaci. Jedním z řečníků byl i majitel firmy Liko-s a člen přípravného výboru FBW Libor Musil, který vedení firmy předává do rukou svého syna.

„Je to na jednu stranu náročný a na druhou stranu krásný. Při předávání společnosti, kde vše má vlastně opravdu vliv na rodinu, na rodinné vztahy a tak dále, se nelze dopouštět mnoha chyb. V tom je zmíněná náročnost. Ta krása je pak v tom, že jednak vidíte, že přichází nová energie do firmy, která je ztělesňována novou generací, a taky že se díváte na své děti, které začínají úspěšně pokračovat v díle, které jsme například my s manželkou dlouze budovali,“ popsal Libor Musil.

Summitu se účastnili odborníci světového formátu

Vrcholem FBW byl celodenní summit v Uhelném mlýně v Libčicích nad Vltavou. Mezi klíčové řečníky patřila Giovanna Gregori, která je členka řídícího výboru European Family Businesess v Bruselu. Zaměřila se na dopad rodinných firem na evropskou ekonomiku a představila i formy podpory, které připravuje Evropská unie.

Nechyběl ani světově uznávaný kouč Sandy Lode, který se zaměřil na téma nástupnictví. Navíc jako člen páté generace dynastie Flamingů řekl, jaké z jeho pohledu bylo vyrůstat v takovém prostředí a následně pracovat v rámci rodinné firmy. Právě nástupnictví je pro mnoho rodinných firem kamenem úrazu.

„Některé společnosti velmi pozdě otvírají otázku nástupnictví nebo se pozdě začnou věnovat další generaci. Je to tím, že buď všechno berou automaticky, že vše potřebné jejich děti vědí a nemusejí se jim věnovat, nebo se tomu tématu nechtějí věnovat, protože nevědí, jak to udělat spravedlivě. Bojí se také, aby se rodina nerozhádala,“ potvrdila poradkyně rodinných firem a zakladatelka Inštitútu Rodinného Businessu Erika Matwij.

O své zkušenosti se správou rodinného majetku se podělil i český mecenáš a finanční poradce Constantin Kinský. „Rodinná firma má tři kruhy – rodinný kruh, firemní kruh a třetí je majetkoprávní kruh. Každý z nich má svá pravidla, musíme je nějakým způsobem sladit, a když je střet, tak musíme rozhodnout, co je důležitější. Za mě je vždycky důležitější zdraví rodiny,“ popsal mecenáš a správce rodinného majetku.

A navázal na další důležitou otázku: „Já jsem v představenstvu a můj mladší bratr a naši dva synové, jsou v dozorčí radě. Mladá generace tak sleduje, jestli ten ‚starej blbej‘ to dělá dobře,“ doplnil se smíchem.

Alexandra Kala zase v rámci jednoho z panelů hovořila například i o tom, jak skloubit byznys a rodinu. „Já mám pravidlo, že mám pátky volné pro sebe a svého syna, abychom spolu prostě strávili aspoň pátek, sobotu, neděli – čtyři dny v týdnu jsou pak pro firmu,“ uvedla majitelka rodinného holdingu Profimed.

Na úspěch navážou další ročníky

Vyvrcholením dne bylo slavnostní vyhlášení cen Czech Best Managed Companies společností Deloitte, která je jedním z hlavních partnerů FBW. A jaké pocity z uskutečnění prvního ročníku Business Weeku a celodenního summitu měl jeho zakladatel?

„Krásné, euforické. Já jsem mluvil o tom, že posledních čtyři, možná pět měsíců jsem cítil stres, ale takový ten euforický, jako před prvním rande. Teď se cítím, jako by to rande proběhlo. Překvapila mě obecně otevřenost. Ochota sdílet své příběhy, ochota mluvit o tématech, která pro jednotlivé firmy nejsou jednoduchá,“ popsal Krajíček.

Nadšeni byli i účastníci. „Velmi inspirující, mám z toho velkou radost, rodinné firmy jsou budoucnost české ekonomiky a české společnosti, tady je živo a je to úžasné,“ žasl Kinský. „Já jsem nadšená, že se Davidovi Krajíčkovi podařilo zorganizovat takovou akci, kam přišly významné rodinné firmy – a nejen rodiče, ale i děti –, aby se všichni bavili, jak jim jednou budou předávat své podnikání,“ doplnila Alexandra Kala.

„Myslím si, že takové akce jsou nesmírně důležité a summit se mi líbil velmi – byl dynamický, velice dobře vyskládaný a myslím si, že každá generace, která přišla, si určitě našla něco pro sebe, nad čím může přemýšlet,“ popsala zase Erika Matwij.

Akce přilákala téměř tři stovky návštěvníků z celé republiky nejen z řad majitelů rodinných firem. Není tak pochyb, že se stejným úspěchem navážou i další ročníky. „Zdá se, že je to něco, co daným firmám dává smysl, a pokud to dává smysl jim, tak to samozřejmě dává smysl a energii do dalších ročníků i mně,“ uzavřel Krajíček.

Tagy:
rodina podnikání České Budějovice Evropská unie Martin Kuba Brusel summit Komerční sdělení Martin Půta Deloitte finanční poradce skutečnost Starostové pro Liberecký kraj Family Business Week rodinné podnikání Constantin Kinský