Ti, co na formuli 1 před lety zanevřeli nebo ji nesledovali nikdy, si ke královně motorsportu poslední dobou opět – nebo poprvé – nacházejí cestu. Nový pohled na celou věc dodal seriál Drive to Survive z dílny streamovací platformy Netflix. I o vlivu poutavého zpracování šampionátu F1 byl podcast speciál na CNN Prima NEWS s Jakubem Burianem, Jiřím Šléglem a Liborem Boučkem.
Stáj Mercedes je hegemonem formule 1 nepřetržitě od roku 2014. Tak dlouho vyhrává německý tým Pohár konstruktérů. Navzdory prohlubující se monotónnosti v úplném čele seriálu však fanoušků formule 1 v posledních sezonách přibývá.
„Myslím si, že můj vztah k formuli 1 měl krizi. Začala s dominancí Mercedesu, to bylo v době před Drive to Survive. To ještě člověk neměl vášeň pro sledování midfieldu, středu pole, nepochopil to, že nejde jen o to, kdo vyhrává. Formule 1 často čelí názoru, že je to prostě nuda,“ konstatuje moderátor Nového dne na CNN Prima NEWS Libor Bouček, nyní už díky Drive to Survive opět velký milovník nejpopulárnějšího motoristického seriálu.
„Robert Bakalář, nadšenec do cyklistiky a komentátor, říkával u rovinatých spurterských etap: ‚Cyklistika je občas jednotvárná, ale nikdy není nudná.‘ Touto hláškou naváděl fanoušky k tomu, aby v závodech, které jsou vpředu jednoznačné, hledali trochu mezi řádky – nějaké vedlejší příběhové linky. Krásně to teď koresponduje s tím, co jsme mohli vidět v F1 naposledy při Velké ceně Portugalska,“ říká redaktor CNN Prima NEWS Jiří Šlégl.
„Sice souboj v čele nebyl takové drama jako předtím v Imole, na druhou stranu, všichni sledovali Micka Schumachera, který si konečně zazávodil. Na trati s absolutně nejhorším vozem Haas si dokázal zazávodit s Nicolasem Latifim (tým Williams) a nadělil obrovský časový kotel chudákovi Nikitu Mazepinovi (týmovému parťákovi, pozn. red.),“ dodává dále Šlégl s tím, že se lze nadchnout i pro minisouboje, které se odehrávají třeba o dvě minuty za Lewisem Hamiltonem a spol.
Pro jakýkoliv sport je v současné uspěchané době čím dál tím těžší zaujmout. Mladí lidé potřebují něco atraktivního, co upoutá pozornost na první pohled, případně jim bude hodně blízké. „Vzhledem k tomu, že žijeme v době, kdy se vyjadřujeme 160 znaky, je jasné, že na to musí reagovat i formule 1. Vzpomínky na minulost mladé nezajímají, proto musí přijít silné příběhy. Společnosti stojící za F1 si to uvědomují,“ podotýká Bouček. „A obrovskou spásou pro seriál je pilot Lando Norris. Ten loni zpropagoval formuli 1 v rámci esportu takovým způsobem, že tomu vnuknul úplně jinou sféru.“
Bouček k tomu ještě připojuje, že obecně mladí jezdci formule 1 se mohou pro „netrpělivé“ publikum stát modlami, a to ne na základě výkonů a převratných výsledků, ale skrze výraznost na sociálních sítích.
Red Bull je vpředu od první velké ceny
Formule 1 má za sebou z letošní sezony tři závody – v Bahrajnu, italské Imole a portugalském Portimau. První a třetí velkou cenu vyhrál suverén posledních roků Lewis Hamilton, prostřední Max Verstappen.
„Všechny tyto závody ukázaly jednu podstatnou záležitost – byť tady byly určité proklamace, byť tu byly nějaké testy, byť jsme heroizovali Red Bull, že už je všechno v pořádku, tak se kluci kolem Tota Wolffa (šéfa Mercedesu – pozn. red.) na to podívali a trošku utáhli šroubky. A jsme zpátky v tom, v čem jsme byli. Mercedes je opět o parník jednoznačně nejlepší. Jen určitá virtouzita Maxe může zapříčinit, že bude lehce Lewise prohánět. Ale já si myslím, že Portimao ukázalo, co nás čeká v celé sezoně,“ míní Bouček, ačkoliv by si přál, aby tomu bylo jinak.
Šlégl to vidí trochu jinak. „Není to stejné jako v letech minulých,“ říká. „Red Bull dříve získával vítězství a pole position až v druhé polovině sezony – někde kolem závodu v Mexiku. Teď je ta situace taková, jakou si Verstappen, či jakýkoliv jeho kolega přál, tedy aby tam s Mercedesem vepředu byli od první velké ceny.“
Například hned při úvodní kvalifikaci na okruhu v Bahrajnu Nizozemec triumfoval. „Nikdo by nečekal, že na okruhu s dlouhými rovinkami, který historicky svědčil supersilné pohonné jednotce Mercedes, bude Red Bull, potažmo Verstappen, takto silný. A i v kvalifikaci v Portimau zajel absolutně nejrychlejší čas, byť mu byl smazán pro porušení traťových limitů,“ připomíná Šlégl. „Red Bull je rychlejší, ale Max potřebuje adaptovanějšího kolegu,“ doplňuje k tomu, že parťák Sergio Pérez, ačkoliv je zkušený pilot, potřebuje po zimním přestupu do nové stáje ještě čas.
Často se v komunitě formule 1 řeší, o jak moc ční Lewis Hamilton nad druhým pilotem Mercedesu Valtterim Bottasem. „V Portimau jsme opět viděli obrovský rozdíl v závodní rychlosti. Lewis je dlouhodobě silnější a dominantnější. Hlavně je to asi jediný jezdec v F1, který jezdí nejlépe pod tlakem,“ vyzdvihuje kvality sedminásobného mistra světa Šlégl.
„Podle mě sledujeme kariéru nejlepšího jezdce vůbec, ať říká kdo chce, co chce. Je to Roger Federer formule 1,“ pronáší Bouček. „Ayrton Senna zemřel hrozně mladý na to, abychom to porovnávali,“ brzdí konstatování Šlégl.
V podcastovém speciálu k formuli 1 se řešilo mnohem více:
Porovnání Lewise Hamiltona s Michaelem Schumacherem.
Proč schází na startovním roštu piloti mocných Spojených států amerických?
Názor na nové okruhy v Miami a saúdskoarabské Džiddě.
Nebo ohlédnutí za návštěvou vozu Red Bullu v Praze.