Tisková konference po jednání vlády (9.11.2022)
Nákladní vlaky, které převážejí energetické suroviny, budou mít v mimořádných situacích na železnici přednost před ostatními. Opatření, které ve středu schválila vláda, má zamezit případnému nedostatku energetických surovin a následnému ohrožení provozu v energetických podnicích. K úpravě vede stát situace po invazi Ruska na Ukrajinu a energetická krize.
Přednost pro nákladní vlaky bude podle ministerstva dopravy možné využívat v konkrétních výjimečných a odůvodněných případech, kdy hrozí zpoždění dodávek pro energetický průmysl.
Ve vlaku se i vysprchujete, slibují České dráhy. Modernizují a oznámily novou linku
České dráhy slibují renesanci nočních spojů a s tím i lůžkových a lehátkových vozů. Od prosince pak s novým jízdním řádem vypraví noční linku přes Německo do Curychu. Druhým dechem národní dopravce dodává, že ceny jízdenek do nočních vlaků se od nového jízdního řádu zvýší stejně jako u klasických spojů, tedy o 15 procent.
„Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) půjde o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách po určité nezbytně nutné období. „Cestující se tak nemusí bát, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ vysvětlil princip fungování. V případě použití přednosti tak některé osobní vlaky mohou mít zpoždění.
Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu tratí s výlukou nebo nebo při zpoždění jiných vlaků. Opatření může podle ministerstva dopravy také pomoci rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Uplatňovat se ovšem bude operativně v provozu, při rozdělování kapacity mezi jednotlivé spoje v jízdním řádu budou platit standardní pravidla.
Potřebnost rychlejší přepravy konkrétních surovin bude stanovovat ministerstvo průmyslu a obchodu, které následně zažádá ministerstvo dopravy o zajištění priority pro vlaky na vybraných tratích. Přednost následně na trati zajistí Správa železnic.
Vláda pro opatření využila stávající vyhlášky. Nejde tedy o změnu legislativy, ale vymezení postupu pro současnou energetickou krizi při upřednostňování takzvaných mimořádných vlaků.
Obdobnou změnu schválilo v srpnu například Německo, kde mají mít v případě potřeby v zájmu energetické bezpečnosti nákladní vlaky s uhlím na vytížených koridorech přednost před osobními soupravami.