Nový čínský most decimuje populaci delfínů

Číňané loni v říjnu s velkou pompou otevřeli nejdelší most vedoucí přes moře. Po téměř deseti letech výstavby tak konečně otevřeli spojení Hongkong–Ču-chaj–Macao. Jeho výstavba a provoz však vážně ohrozily zdejší populaci delfínů indočínských. V Číně přitom spadají do kategorie nejvyššího stupně ohrožení (na Červeném seznamu Mezinárodního svazu pro ochranu přírody je najdeme v kategorii „zranitelný“).

Číňané loni v říjnu s velkou pompou otevřeli nejdelší most vedoucí přes moře. Po téměř deseti letech výstavby tak konečně otevřeli spojení Hongkong–Ču-chaj–Macao. Jeho výstavba a provoz však vážně ohrozily zdejší populaci delfínů indočínských. V Číně přitom spadají do kategorie nejvyššího stupně ohrožení (na Červeném seznamu Mezinárodního svazu pro ochranu přírody je najdeme v kategorii „zranitelný“).

Delfíni indočínští (nazývaní i delfíni růžoví) obývají deltu Perlové řeky, přes kterou se most táhne. Společně s dalšími projekty výstavby – třetí ranvejí Hongkongského mezinárodního letiště a série umělých ostrůvků, které budou hostit obchodní čtvrť v Lantau – tak vytváří nadměrný hluk a znečištění, které ohrožují zdejší populaci delfínů.

Podle oficiálních dat počet delfínů ve vodách Hongkongu klesl od roku 2004 na pouhou čtvrtinu. V roce 2017 zdejší vody obývalo jen 47 jedinců tohoto druhu. V oblasti celé delty Perlové řeky jde o dvacetiprocentní pokles.

Intenzivní lodní doprava mezi Macaem a Hongkongem kvůli přepravě materiálů vyhnala delfíny z jejich přirozeného biotopu na severozápadě Lantau na jih ostrova, kde je pro změnu ohrožuje mořská doprava. Kromě přímých zranění po srážkách s loďmi, narušuje chování a komunikaci těchto zvířat i hlukové znečištění. U více než poloviny delfínů byly pozorovány známky úzkosti a špatného zdravotního stavu. Aktivisté proto po úřadech požadují, aby lodní trasy přesměrovaly na jih ostrova a rozšířily chráněné oblasti po celé západní straně Lantau.

Tagy: