Síkela: Ruskou ropu umíme nahradit do měsíce. Pomohou státní rezervy i Ingolstadt

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela

Odebírání energií a ropy z Ruska je morální dilema, shodli se ekonomové Křeček a Kovanda

Česká republika je na případné embargo na dovoz ruské ropy připravena. Nahradit ji by trvalo přibližně 30 až 40 dní. V pátek to na Twitteru uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Česko by se mohlo opřít o ingolstadtský ropovod, který k nám tuto komoditu přivádí až z italského Terstu.

„Dodávky ruské ropy by v případě zavedení unijního embarga bylo možné nahradit. Dostatek alternativních dodávek přes ropovody TAL a IKL by bylo do Česka možné přivést přibližně během 30 až 40 dnů. Toto období by pokryly zásoby SSHR (Správa státních hmotných rezerv, pozn. red.), které nám vydrží přibližně na 94 dní,“ napsal Jozef Síkela v pátek na Twitter.

Ropovod TAL je takzvaný Transalpinský ropovod, který černé zlato do Evropy přivádí z italského přístavu Terst. Tam se ropa dováží z různých částí světa, zejména ze severní Afriky, Blízkého východu nebo z oblasti Kaspického moře.

Na TAL navazuje ropovod IKL, který známe pod označením ropovod Ingolstadt (je pojmenován podle bavorského města). Byl zbudován v polovině 90. let minulého století a České republice zajistil, že není závislá výlučně na dodávkách pomocí ropovodu Družba, který přivádí ropu z Ruska (a dříve ze Sovětského svazu).

„Důležité v tomto ohledu bude také navýšení kapacity ropovodu TAL, které čeká na schválení od bavorských úřadů. Já jsem kvůli tomu na konci března jednal s německým ministrem hospodářství Robertem Habeckem, který přislíbil, že podpoří co nejrychlejší vyřízení tohoto povolení,“ dodal Síkela.

Další jednání příští týden

Právě období, po které by probíhala jednání o navýšení kapacity, by dokázaly překlenout ropné rezervy Správy státních hmotných rezerv (SSHR). Ty se v Česku dlouhodobě pohybují v takovém objemu, který dokáže uspokojit tuzemskou spotřebu zhruba po dobu tří měsíců.

„Příští jednání mezi českou stranou, konkrétně zástupci MERO ČR, se zástupci společnosti provozující ropovod TAL proběhne příští týden, kdy se dozvíme další informace o vývoji této záležitosti,“ doplnil Síkela.

Transalpinský ropovod měří 753 kilometrů a byl zprovozněn v roce 1967. Náklady na jeho vybudování dosáhly v té době kolem 192 milionů dolarů. Provozuje jej několik společností. Nejvýznamnějšími akcionáři jsou OMV a Royal Dutch Shell, kterým patří 25, respektive 24 % akcií. Dalšími vlastníky jsou Exxon Mobil, Ruhr Öl, ENI, Phillips 66, Total, ale také MERO.

Tagy: