Nebrzdit a šetřit palivo. Sankce decimují ruské letectví, konec hrozí i funkčním strojům

Ruské aerolinky Aeroflot patří mezi největší v zemi. Ani jim se nevyhnul zákaz létání nad Evropou.

Ukrajinci zasáhli raketou auto s ruskými veliteli

Dopad západních sankcí na Rusko kvůli invazi na Ukrajině se začíná stále více projevovat. Podle posledních zpráv mají velký problém letecké společnosti, které ze zahraničí odebírají náhradní díly. Piloti tak mají nařízeno své stoje co nejméně opotřebovávat. Například tím, že nebudou tak prudce brzdit. Spořit se má také na palivu. Jenže i přes všechna pravidla se Rusko nejspíše dostane do fáze, že bez oprav to prostě nepůjde.

Prezident Vladimir Putin a ruská propaganda opakovaně veřejně prohlašují, že západní sankce nemají na Rusko a jeho ekonomiku žádný dopad. Realita je ale jiná. Posledním důkazem jsou problémy v leteckém průmyslu. Ty se netýkají jen armádních letadel, ale i těch dopravních.

„Letecká společnost S7 Airlines sdělila pilotům, aby používali zpětný tah motoru a vyhnuli se režimu autobrzdy, pokud je rozjezd dostatečně dlouhý,“ cituje web The Telegraph populární letecký kanál Aviatorshina na sociální síti Telegram. Piloti byli rovněž upozorněni, že by neměli kvůli nutnosti oprav prudce brzdit.

Jak dlouho vydrží bez náhradních dílů?

Urals Airlines, Rossiya a Pobeda pak žádají piloty, aby „dočasně věnovali velkou pozornost politice úspory paliva a šetření zdrojů letadla“. Řízení letového provozu dostalo instrukce, aby strojům umožnilo delší sloty na přistání a poskytlo jim tak více času na pojíždění po dráze.

Například největší ruské aerolinky Aeroflot podobná nařízení zatím nevydaly, ale novináři z kanálu Aviatorshina s odkazem na jednoho ze zaměstnanců uvedli, že pilotům bylo rovněž nařízeno, aby se vyvarovali jednání, které by mohlo vést opotřebení některých důležitých součástek.

Právě nedostatek náhradních dílů teď trápí ruské letectví ze všeho nejvíce. Mezinárodní společnosti totiž Moskvě odmítají prodávat zboží kvůli sankcím zavedeným po invazi na Ukrajinu. Podle odhadů ruských médií a odborníků nebudou mít společnosti do konce léta jinou možnost než rozebrat některá letadla, aby získaly náhradní díly pro jiné kusy.

Problém přiznal i místopředseda vlády odpovědný za civilní letectví Jurij Borisov. Na tiskové konferenci počátkem léta uvedl, že stávající počet letadel zahraniční výroby vydrží bez nových dílů asi pět let, než se flotila plně vyčerpá.

Místopředseda ruského odborového svazu posádek letadel Oleg Prichoďko následně řekl, že prohlášení a pravidla leteckých společnosti „nijak neohrožují bezpečnost“ provozu, ani cestujících. „Pokud je dráha dlouhá, nemusíte používat brzdy vůbec. Letadlo se zastaví na konci dráhy díky vzduchovým brzdám, zpětnému tahu motoru a dalším věcem. Jde o racionální využití zdrojů,“ vysvětlil.

Tagy: