Soud rozhodl: Pětiletou Britku, která byla nucena žít v muslimské rodině, bude vychovávat babička
O případu pětileté Britky z křesťanské rodiny, která musela žít šest měsíců v muslimských rodinách, jsme vám říkali už v pondělí. Další osud nespokojené holčičky, které chtěla náhradní rodina sebrat přívěsek s křížkem a měla ji nabádat k učení arabštiny, teď určil soud – dívku bude vychovávat její babička.
Pětiletá holčička, jejíž jméno nesmí být vzhledem k jejímu věku zveřejněno, si měla podle deníku The Times při pravidelných návštěvách u své biologické matky stěžovat, že její pěstounská rodina nemluví anglicky. Ani výchovné metody náhradních rodičů přitom neměly být zcela běžné – kromě toho, že pěstouni muslimského vyznání chtěli dívce sebrat křesťanský přívěsek na krk, ji měli také nabádat, aby se učila arabsky.
Dívka předškolního věku také nesměla jíst pokrmy, ve kterých se objevovala slanina. Její biologická matka pak byla údajně šokována, když její dcera mluvila o Evropankách jako o hloupých alkoholičkách a o křesťanských svátcích jako o nesmyslech.
Soudkyně původem z Bangladéše při rozhodování o přemístění dívenky zřejmě přihlédla i k tomu, že podle platné legislativy musí místní úřady, které dětem zajišťují náhradní péči, zvažovat právě i náboženství a rasový, kulturní či jazykový původ dítěte.
Úřady pochybení odmítají
Londýnská městská část Tower Hamlets, ve které dívka bydlí, ale jakoukoliv chybu ze své strany odmítá. Podle jejího vyjádření navíc byly ve zprávě, kterou publikoval The Times, značné nepřesnosti. Dívka totiž podle úřadů měla být dočasně umístěna do rodiny smíšené rasy, která navíc anglicky hovořila. Soudkyně Sapnarová proto nařídila vyšetřování výroků, které deník napsal.
Ředitelka společnosti Children’s Services v Tower Hamlet Debbie Jonesová s verdiktem o přemístění dívenky k babičce souhlasila. Hájila ovšem také předchozí rozhodnutí úřadu, který při rozhodování o umístění dětí musí vždy zvažovat několik různých faktorů: „Ačkoliv je kulturní zázemí vždy důležitým činitelem při rozhodování, je ještě několik dalších faktorů – a to včetně požadavku pokud možno nechat dítě ve stávající oblasti, aby se podpořil kontakt s rodinou dítěte a aby dítě pokračovalo ve stejné škole. Aby se mu poskytlo tolik stability, jak to jen bude možné,“ uzavřela Jonesová.