Většina politických stran by zavedla ve školství větší důraz na kritické myšlení nebo finanční gramotnost. Nechybí ani plán na detailnější výuku dějin, důraz na vlastenectví nebo obecná výuka schopnosti správně komunikovat.
Politické strany odpovídaly na otázku CNN Prima NEWS, jaký předmět jim na základních nebo středních školách chybí. Některé z nich tvrdí, že žádný, jiné volají například po mediální výchově nebo čtenářské gramotnosti.
Volby 2021 v jasných otázkách a odpovědích
Zajímají vás konkrétní body z programů politických stran, ale nechcete se probírat stovkami stránek? Redakce CNN Prima NEWS vybrala hlavní témata za vás.
- Nový předmět ve školách?
- Privatizujete zdravotnictví?
- Zrušíte EET?
- Zavedete daňové prázdniny?
- Známky, nebo slovní hodnocení?
- Zavedete nové daně?
- Jak na důchodovou reformu?
Programy stručně
ČSSD
Problémem českých škol není ani tak nějaký chybějící předmět, ale spíše forma, jakou vyučujeme a organizujeme výuku. Chceme ve spolupráci se školami v každé vzdělávací oblasti klást důraz na stanovení základního, rozvíjejícího a nadstavbového učiva. Kritické myšlení, práce s informacemi, řešení problémů a dovednosti komunikace nejsou o zavedení nějakého nového předmětu, ale o umění orientovat se a pracovat s relevantními znalostmi.
SPD
Jak slyšíme mladé lidi, chybí čtenářské znalosti. To znamená schopnost učíst delší texty a porozumět jim. Děti čtou málo. Chybí povědomí o historii a souvislostech. Chybí samozřejmě občanská výchova ve smyslu skutečně vlastenecké výchovy jednak ke znalosti české kultury a tradic, ale také hrdosti. Všeobecně by se nemělo ustupovat z náročnosti předmětů, aby děti něco uměly, když odcházejí ze školy.
Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL)
Nemyslíme, že se musí jednat rovnou o samostatný předmět, do výuky by se měla mnohem více promítat snaha rozvíjet schopnost kriticky myslet a vést debatu prostřednictvím argumentace. Určitě by si více pozornosti zasloužily také oblasti, které jsou v českém školském systému dlouhodobě podceňované, tedy výuka finanční gramotnosti a rozšířená výuka moderních dějin, zejména 20. století. Na ty by měl být kladen důraz v rámci existujících předmětů.
Piráti a STAN
Alespoň u základní školy je možná na čase přestat myslet předmětově. Právě velký důraz na množství předmětů a učiva je jednou z brzd našeho vzdělávacího systému. Je třeba skutečně podpořit získávání klíčových dovedností – kultivovaně komunikovat, vyjadřovat se, řešit problémy, kriticky přemýšlet, inovovat, poznávat svět kolem sebe a snažit se mu porozumět a měnit jej k lepšímu. Nechybí předmět, chybí větší podpora učitelům, aby se jim toto dařilo.
Přísaha
Žádný předmět nechybí. Je důležité, aby docházelo k maximálnímu propojení „tradičních“ předmětů do bloků a projektů. Například učitel češtiny musí vědět, co učí jeho kolega ve fyzice či dalších předmětech, aby docházelo k podpoře stejných vzdělávacích cílů. Do škol chceme zavést skutečné vzdělávání v oblastech finanční, právní a občanské gramotnosti, které splňuje nejen formální požadavky, ale i ty reálné.
Zároveň je podstatné orientovat výuku ve školách na umění učit se, efektivně komunikovat a prezentovat, rozvíjet své talenty, zručnosti, kreativitu a inovativní myšlení, posilovat socio-emoční inteligenci, schopnost spolupracovat, vyjednávat a vytvářet sociální vazby.
Hnutí ANO
Nemáme pocit, že by v daný okamžik nějaký předmět chyběl. Problémem je spíše objem probírané látky, který je příliš rozsáhlý a chtělo by to výuku „provzdušnit“. Musíme se soustředit na učení toho podstatného.
KSČM
Komunisté na danou otázku neodpověděli. Ve svém programu se o konkrétním předmětu nezmiňují, chtějí například digitalizaci školství nebo internet zdarma pro školy a rodiny s dětmi.