Záhadné objekty nedávají astronomům spát. Podívejte se na „mimozemské“ objevy

Mimozemský život je už po staletí tématem astronomů i široké veřejnosti. Vědci navíc nejednou ve vesmíru zachytili zvláštní objekty, některé doposud zůstávají nevyjasněné. Podívejte se na několik záhadných objevů.

Vědkyně se obávala mimozemšťanů

Nevídaný rotující objekt, který je od Země vzdálen čtyři tisíce světelných let, se podle astronomů nepodobá ničemu, co kdy ve vesmíru viděli. Třikrát za hodinu uvolňoval obrovský výtrysk energie. O neobvyklém objevu informovaly zahraniční weby včetně stanice CNN.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Anglii objevili nejstarší mozek ryby na světě. Jde o více než kuriozitu, říká vědec

Vzácný úkaz experty uchvátil, a to včetně astrofyzičky Natashy Hurley-Walkerové, která si myslela, že může jít o průlom v hledání mimozemského inteligentního života. „Obávala jsem se, že jde o mimozemšťany,“ přiznala Hurley-Walkerová. Signál zachytil student z jejího týmu Tyrone O'Doherty, informoval web Daily Mail.

„V tu chvíli mě polil studený pot. Po celém světě probíhá výzkum opakujících se kosmických rádiových signálů vysílaných na jedné frekvenci. Jde o hledání mimozemské inteligence,“ přiblížila astrofyzička.

Záhadný objekt se během pozorování objevoval a mizel. „To bylo naprosto nečekané. Těleso je opravdu blízko – asi čtyři tisíce světelných let daleko. V rámci naší galaxie je prakticky na dvorku za naším domem,“ pokračovala.

Po několika hodinách si ale oddechla. Uvědomila si, že zdroj detekovala v širokém rozsahu frekvencí, takže energie, která by byla potřeba k jeho generování, by mohla pocházet pouze z přírodního zdroje – ne od mimozemšťanů.

Mimozemská civilizace podle Loeba

Životem na jiných planetách se zabýval i astrofyzik Avi Loeb z Harvardovy univerzity. Objevit měl mezihvězdný objekt, který pojmenoval Oumuamua. Záchyt byl podle astrofyzika dílem mimozemské civilizace, informuje web Daily Mail.

První studie objekt nedokázaly vysvětlit. Měl totiž vlastnosti, které bylo obtížné připsat přirozeným příčinám. Jeho tvar byl popsán jako 100 metrů dlouhá placka a byl jen málo podobný známým kometám nebo asteroidům.

Bizarní byl také fakt, že když objekt prolétal kolem Slunce, vzdaloval se vyšší rychlostí, než jakou by bylo možné vysvětlit gravitací hvězdy. Loeb se domníval, že je tedy zřejmé, že objekt je ve skutečnosti opuštěná světelná plachta vyrobená již zaniklou galaktickou civilizací.

O své hypotéze byl natolik přesvědčen, že koncem roku 2018 publikoval článek, v němž tvrdí, že objekt byl prvním kontaktem lidstva s artefaktem inteligentního mimozemského původu. Jeho kolegové z astrofyzikální komunity však nebyli jeho myšlenkami příliš nadšeni.

Nejzáhadnější hvězda

Astrofyzici se zabývali mimozemšťany i v roce 2015, kdy objevili „nejzáhadnější hvězdu ve vesmíru“. Vyvolala obrovskou vědeckou debatu kvůli dramatickým poklesům jasu. Objevila ji americká astronomka Tabethy S. Boyajianová.

Pro vysvětlení tohoto bizarního jevu bylo zmíněno mnoho různých hypotéz, přičemž někteří předpokládali, že je způsoben „mimozemskou megastrukturou“, která periodicky blokuje světlo hvězdy.

Zpráva od mimozemšťanů

Také v roce 1977 astronom Jerry R. Ehman zaznamenal fascinující objev. Na obloze nad Ohiem zaznamenal silný rádiový signál, který neodpovídal žádnému objektu. Ke svému zjištění tehdy napsal „Wow!“.

Astronomové vyloučili, že by signál pocházel ze Země, a v naší sluneční soustavě nenašli nic, co by jejl mohlo vyvolat. Někteří tvrdili, že se jednalo o zprávu od inteligentních mimozemšťanů. V roce 2017 však jeden výzkumník zjistil, že signál, který vědce mátl 40 let, byl ve skutečnosti jen stopou dvou komet, které prolétly kolem Země.