reklama

Michal Moureček, výrobce kol, seznamte se

Profesionální cyklistický závodník a desetinásobný mistr ČR Michael Moureček se po ukončení sportovní kariéry pustil do výroby kol. Navrhuje a vyrábí speciální jízdní kola na míru, především pro náročnější zákazníky. Firmu, která nese název FESTKA, založil zhruba před patnácti lety s kamarádem Ondřejem Novotným. První kola stavěli v garáži. Dnes má Michael firmu a dva společníky, se kterými kola navrhuje a vyrábí. Zastoupení mají po celém světě, prosadili se v USA, Kanadě, Asii, Austrálii nebo Hongkongu.

reklama

Michael Moureček závodil po celém světě a za svoji karieru získal třicet medailí. Po ukončení sportovní dráhy cyklistiku na čas opustil. Když se pak jeho blízcí rozhodli darovat mu ke třicátým narozeninám kolo, byl nadšený. „Poprvé jsem se ocitl v roli zákazníka a měl možnost si své kolo vybrat. A tak jsem si to chtěl užít,“ vysvětluje pořízení svého prvního vlastního kola.

„Jako malého kluka mě uhranuli cyklisté v kombinézách, disková kola a přilby jako ze sci-fi filmu. V 16 letech jsem se pak do cyklistiky vrhnul po hlavě,“ popisuje své začátky Michael, který už v 18 letech obsadil třetí místo na juniorském Mistrovství světa v dráhové cyklistice a v 19 se zúčastnil Závodu míru. Profesionální dráhu silničního cyklisty zahajoval v italském týmu, poté závodil za pražskou Duklu. Profesionální karieru ukončil v 26 letech, v roce 2006.

Michael Moureček a Ondřej Novotný měli od počátku vysoké cíle. Od chvíle, kdy prodali svá první vyrobená kola, podvědomě cítili, že to chtějí někam dotáhnout. „Měli jsme představu vytvořit co nejlepší věc a šli jsme si za tím přirozenou cestou, postupně den za dnem. Snili jsme a cestou si plnili sny. Někde jsme naráželi, jinde uspěli, a od toho se odráželi dál,“ popisuje Ondřej Novotný začátky podnikání. Nejprve se rozhodli objet několik firem v Čechách a Německu, ale zjistili, že nikdo není schopen realizovat jejich potřeby a přání, a tak se do výroby kol pustili sami.

„Začínali jsme výrobou ocelových rámů, později přešli na titan a skončili u karbonu, kterému se věnujeme dosud. Soustředíme se na pokročilé technologie, používané v karbonových rámech. Vyrábíme specifické rámy na jízdní kola z karbonu a ostatní komponenty nakupujeme,“ vysvětluje Michael Moureček. Výroba kol a rámů začíná u cívky s navinutým surovým karbonovým vláknem, ze kterého se vyrobí trubka. Z karbonových, extrémně lehkých trubek, se pak postaví rám. „Trubky takzvaně pronikneme a skládáme v zařízení, ve kterém nastavíme požadovanou velikost a úhel trubek. Rám slepujeme pomocí karbonových pásků, které se kladou přesně podle daného schématu. Pásky spoj zafixují a tím drží celý rám pohromadě. V dílně provádíme i assamblage, kdy na rámy nasadíme všechny komponenty a postavíme celé kolo,“ popisuje postup výroby zakladatel firmy, Michael Moureček. Jednou z posledních fází výroby rámu je vytvrzení v peci, kde rámy stráví 24 hodin. Pak odchází do lakovny.

Michael zastává názor, že každý jezdec je jiný, má jiné tělo, jinou duši a zaslouží si mít rám vyhovující jeho postavě a tělesným dispozicím. Firma tedy zajišťuje i takzvaný bikefitting, což je nástroj umožňující optimální nastavení posedu podle potřeb zákazníka a ideální polohy pro přenos síly do pedálu, se zvolením správné délky klik, které ovlivňují zátěž kolene.

Protože cyklistika se neustále vyvíjí a s ní i požadavky na kvalitu kol, sbírají výrobci neustále nové poznatky a učí se nové věci. Jejich cílem je nabízet zákazníkům ta nejlepší kola na světě a vidět lidi, kterým jejich výrobky dělají radost. Krom toho, že si umí užívat práce, včetně obchodování, mají čas od času možnost sednout si na kola například s hollywoodskými herci. „To jsou chvíle, kdy jsme si všichni rovni v tom těžkém, kopcovitém terénu, upocení a znavení, kdy nevidíme světlo na konci tunelu. To je něco, co nám přináší obrovskou radost,“ sděluje Michael Moureček a doplňuje: „Začít podnikat v tomto oboru může každý, je jedno, co kdo vystudoval, odkud je a co právě dělá. Stačí se pozvednout a jít si za svým cílem.“

Výrobci kol FESTKA šli za svým cílem a nikdy neměli pocit, že by byl nedosažitelný. Proto pro ně není žádným překvapením, že dnes prodávají kola do Miami nebo Sydney. Věnují se zejména stavbě rámů, navrhování a testování unikátních kol, a založili Nadaci na podporu talentovaných závodníků z finančně slabších rodin. Maury, jak ho kamarádi dosud přezdívají, najel jako profesionální cyklista ročně víc než 25 tisíc km. Dnes ujede podstatně méně, asi 4-5 tisíc km. A protože pochází ze Sušice, jeho největší láskou jsou šumavské kopce. Nejčastěji se prohání na kole kolem Horské Kvildy a Železné Rudy a každoročně se účastní závodu Tour de France. A hlavně je šťastný, že našel cestu, jak svého velkého koníčka provozovat dál.

Tagy:
cyklistika řemeslo nenahradíš Michal Moureček výrobce kol
Sdílejte článek Facebook Twitter

Vakcíny proti covidu jako dobrý byznys. Pfizer a Moderna je zdražily až o čtvrtinu

Farmaceutické společnosti Pfizer a Moderna v posledních smlouvách s EU navýšily ceny za vakcíny proti COVID-19. V případě Pfizeru je cenovka vyšší zhruba o čtvrtinu, Moderna je dražší asi o deset procent. Napsal to v neděli web Financial Times (FT), který získal k částem dohody přístup a podle nějž si firmy vyjednaly zvýšení cen kvůli obavám ohledně vedlejších účinků jiných očkovacích látek a diskusím o nutnosti dalších dávek pro již plně naočkované lidi. Pfizer a Moderna obsah svých smluv nekomentují.

V armádě umíralo za socialismu i 200 vojáků ročně. V tanku, ale také vlastní rukou

Téměř každý, kdo sloužil v komunistické Československé lidové armádě, se nějakým způsobem dotkl smrti. Před listopadem 1989 umíralo 150 až 200 vojáků základní vojenské služby ročně, v šedesátých letech ještě více. Historikové tuhle temnou kapitolu armády teprve odkrývají. „Kamarád na letišti v Čáslavi si vzal život, protože ho nepustili za snoubenkou,“ vypráví Štefan Rejda, v armádě sloužil v letech 1976 a 1978. Další pamětníci vzpomínají na vojáky utopené v tancích nebo omylem zastřelené.

KOMENTÁŘ: Proč se ČSSD nedostane do Sněmovny a ODS neporazí Babiše

Je léto, politika nikoho stejně nezajímá, řekli si zřejmě šéfové některých partají a odjeli na dovolenou. Není o nich vidu ani slechu. A co dělá premiér Andrej Babiš? Otvírá D1, jezdí do krajů. Navíc ohlásil, že letos zůstane v úřadu i o vládních prázdninách. A potom se opozice diví a fňuká, že nemá v médiích dostatek prostoru a ANO stále kraluje předvolebním průzkumům.

reklama

Domácí zpravodajství

Tragická nehoda u Karlových Varů má dvě oběti. Zemřela matka s dítětem, další jsou zranění

Při tragické nehodě dvou osobních aut u Karlových Varů v neděli zemřelo dítě a jeho matka. Další tři lidé se při střetu zranili, dva z nich přepravil vrtulník do plzeňské nemocnice. Silnice číslo 6 směrem na Prahu u střelnice je kvůli nehodě v obou směrech uzavřená, informoval krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Podle webu dopravniinfo.cz bude silnice uzavřena přibližně do 14:30.

reklama