OBRAZEM: Nová podoba pražského železničního mostu budí emoce. To je vtip? ptají se lidé

Železniční most pod Vyšehradem se těší značné oblibě Pražanů, jeho zveřejněná budoucí podoba proto vyvolala velké emoce jak mezi odbornou, tak laickou veřejností. Institut pro plánování a rozvoje Prahy (IPR) přitom ještě před několika lety prezentoval návrh, který zachovával historickou podobu současného mostu. Vítězný projekt se proto nesetkal s přílišným pochopením.

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem dostane novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Zástupci Správy železnic (SŽ) v týdnu představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže.

„Jen málo železničních mostů na světě má tak unikátní polohu a hodnotu jako ten na Výtoni. Oceňuji výběr řešení pomocí architektonické soutěže a díky tomu i získání kvalitního výsledku, který spojí břehy nejen pro kapacitní železniční dopravu, ale zlepší komfort také pro pěší a cyklisty,“ uvedl dosluhující pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

O zachování mostu z přelomu 19. a 20. století se v Praze dlouho diskutovalo, objevovaly se různé návrhy řešení špatného stavu konstrukce. Před několika lety ještě sám Scheinherr společně s IPR prezentovali návrh, který by respektoval současnou podobu mostu. Ten však nakonec v soutěži skončil druhý. „Uvědomujeme si, jakým kulturním dědictvím je současný most,“ komentoval tehdy Scheinherr navrhovanou podobu.

Jedná se o vtip? ptá se architekt

Chystaná podoba mostu se nesetkala s přílišným nadšením. „Koukl jsem na to zatím jen hodně zběžně, ale ten železniční most je vtip, ne? Za mě teda fakt špatnej vtip. To je výsledek soutěže?“ uvedl na Twitteru architekt a popularizátor architektury Adam Gebrian. „Podle mě by nová definice chucpe měla znít: Desítky let neudržuju krásnou stavbu, kterou mám ve své správě, abych následně argumentoval pro její odstranění jejím špatným technickým stavem,“ doplnil.

Nelíbí se to však ani Pražanům z laické veřejnosti. „Vybraný návrh na nový železniční most je absolutně bezduchý, absolutně nezapadá do okolní jedinečné architektury. Výtoň plná jedinečné kubistické architektury se stane dalším tuctovým ‚moderně‘ betonovým místem. Toto se fakt nepovedlo,“ uvedl na Twitteru třeba uživatel Štěpán Doležal.

K jiné pražské změně návrh přirovnal zase režisér Jan Hřebejk. „K debatě o železničním mostě jsem si okamžitě vzpomněl na tohle. Zničená Akropole podle Františka Skály/Davida Vávry ve prospěch Na kovárně na Žižkově podle Tří sester,“ napsal na Twitteru.

IPR kritiku vnímá a chystá proto nad vítězným návrhem debatovat. „Vyšehradský železniční most, někdy také Výtoňský most, se těší značné oblibě, což logicky vedlo k tomu, že informace o jeho přestavbě vzbuzují emoce. I z toho důvodu CAMP (Centrum architektury a městského plánování, pozn. red.) uspořádá představení návrhu a veřejnou diskusi,“ sdělil.

Ne všichni však návrh kritizují. „Možná vás překvapím, ale mně se celkem líbí. Na zveřejněném návrhu oceňuji odvahu k soudobému řešení kombinovanou se snahou napodobit siluetu stávajícího mostu a trochu ji zprůhlednit a pohledově odlehčit,“ uvedl na Facebooku například architekt a popularizátor architektury Petr Kučera. „Každopádně, nejradši bych zachoval stávající most (kulturní památku), pokud je to možné. Bral bych i variantu výstavby jeho repliky. Největší otazník mám spojený s třetí kolejí, která most výrazně rozšíří a ten se tak bude v blízkých i dálkových pohledech projevovat hmotněji,“ doplnil. (Nová třetí kolej bude přidána kvůli potřebě zlepšit průjezdnost mostu pro lokální spoje, pozn. red.)

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

Vítězná firma nyní dopracuje projektovou dokumentaci, soutěž na zhotovitele by Správa železnic (SŽ) chtěla vypsat v roce 2025 a o rok později začít stavět. Bude to znamenat uzavírku, kterou SŽ plánuje využít i k opravě celého úseku až na hlavní nádraží.

Tagy: