Svoboda zneplatní zákazy vjezdu na Praze 1. Škrtneme je, slíbil a zkritizoval zastupitele

Poslanec Bohuslav Svoboda (ODS)

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechá zneplatnit značky zakazující vjezd do části Starého Města. Zákaz chce nechat prozkoumat magistrátním odborem dopravy. „Značky budou zneplatněny přeškrtnutím,“ uvedl primátor po zasedání sněmu starostů městských částí. Magistrát si nechal poslat z Prahy 1 spis týkající se opatření. Podle radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (ANO) stála za plánem uzavřít část města snaha udržet v oblasti klid a změnit všeobecný názor, že „tam se žít nedá“. Starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská (TOP 09) v pátek odpoledne uvedla, že její radnice město informovala a doufá, že přezkum opatření dlouho nezdrží.

Praha 1 nechala v noci na čtvrtek nainstalovat značky zakazující vjezd mezi 22:00 a 06:00 do fakticky celé oblasti mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou, Staroměstským náměstím a Revoluční ulicí. Po 22. hodině se projíždějící neměli dostat do určených lokací na Praze 1. Svoboda k tomu uvedl, že magistrát o tomto kroku nevěděl.

K TÉMATU: Radary v Česku nejsou nastavené stejně. Některé vyberou miliony ročně, jiné jsou tolerantnější

„Nechám ty zřízené značky zneplatnit jako takové, a tento problém se předá dopravnímu odboru hlavního města. A dokud nebudu mít jeho stanovisko uzavřené, prodiskutované i na úrovni hlavního města i městské části, tak toto rozhodnutí bude platit,“ řekl Svoboda po zasedání sněmu starostů městských částí.

Magistrát už podle zastupitele a předsedy dopravního výboru Martina Sedekeho (ODS) učinil první kroky. „Byl stažen spis ze silničního správního úřadu Prahy 1, protože hlavní město má přezkumovou pravomoc nad tímto rozhodnutím. V tuto chvíli je tak zahájen přezkum, zda je toto rozhodnutí v souladu se zákonem,“ konstatoval Sedeke. Dodal, že si prostudoval příslušné části zákona. „Osobně se domnívám, že tam došlo k účelovému využití určité části silničního zákona. A jsem tedy přesvědčen, že takovéto rozhodnutí je nezákonné,“ dodal.

„K tomuto kroku jsme sáhli proto, že se nám zde často proháněli mladíci v natuněných autech. Při hluku z množství takových vozů se opravdu spát nedá. Městská policie tak může kohokoliv zastavit ve tři ráno a žádat nějaké odůvodnění,“ vysvětlil Ryvola důvod kroku Prahy 1 s tím, že noční vjezd taxivozů či zásobování měl být povolený. „Nechceme z Prahy 1 udělat skanzen. Máme zájem o to, aby se lidé chtěli do čtvrti stěhovat a nemysleli si, že zde se žít nedá,“ doplnil.

Primátora Svobodu zákaz pobouřil

O rozsahu plánovaného zákazu vjezdu informoval již ve čtvrtek zastupitel Filip Lachmann (nezávislý za Praha sobě a Zelené). „Tohle je fakt velký. Začal platit noční zákaz vjezdu bezmála do poloviny Starého Města,“ uvedl v příspěvku na sociální síti X a přidal k němu detailní mapu konkrétních ulic.

Svoboda vyjádřil své rozhořčení ještě před oznámením o zneplatnění značek. „O zákazu nočního vjezdu automobilů do značné části Starého Města nebylo vedení Prahy oficiálně informováno!“ hřímal v příspěvku na sociální síti X. Podle něj je komunikace radních nedostatečná nejen směrem k veřejnosti, ale i k zástupcům dalších správních celků.

„Důrazně požaduji po starostce a radním pro dopravu Prahy 1 vysvětlení jejich konání. Není akceptovatelné, aby se takto zásadní rozhodnutí Pražané a zástupci Prahy dozvídali z médií,“ stojí v příspěvku.

Primátora podpořil i pražský výbor koalice Spolu. „Stále opakujeme, že předpokladem politiky je diskuze, jen z ní může vyvstat řešení problémů Prahy. Postup Prahy 1 nás šokoval, takto se o zásadních věcech nesmí rozhodovat.“

Lachmann se však vůči tvrzení Svobody vymezil. „Možná se tomu budete divit, ale noční zákaz vjezdu do oblasti kolem Dlouhé ulice již dlouhé roky prosazují vaši straničtí kolegové z Prahy 1,“ kontroval zastupitel. Doplnil rovněž, že na značné ploše městské čtvrti platí celodenní zákaz vjezdu „odjakživa“. Podle Lachmanna se nejedná o záležitost, jež by měla pro hlavní magistrát představovat zásadní informaci, protože prý jde o interní věc městského celku.

Názorový nesoulad v ANO?

Omezení vjezdu nenechalo chladným ani zastupitele hlavního města a lídra pražské ANO Ondřeje Propopa (ANO). „Prahu dnes už reálně nikdo neřídí. I kdyby opatření dávalo smysl, tak zavést ho ze dne na den je prostě naprostá magořina. Hřib i Svoboda by se měli přestat trápit a podat rezignaci,“ napsal v příspěvku.

Uživatelé však na ostrá slova Prokopa reagovali připomínkou, že zákaz schválil také jeho spolustraník Ryvola. „Vy v ANO se sebou nemluvíte?“ stálo v komentářích.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Jak o zákazu vjezdu informovali zastupitelé historické čtvrti?

Tagy:
doprava Praha 1 primátor Bohuslav Svoboda Praha radnice zastupitel zákaz vjezdu Ondřej Prokop Silniční zákon omezení provozu Vojtěch Ryvola Martin Sedeke ulice Dlouhá ulice Pražská Filip Lachmann