Nedlouho po začátku války na Ukrajině se známé evropské pivní značky rozhodly opustit Rusko. Přesto se to i takřka po pěti měsících v moskevských obchodech jen hemží pivy jako Heineken, Carlsberg, Amstel nebo i českým Kozlem.
Po začátku ruské agrese proti Ukrajině dopadaly na zemi Vladimira Putina sankce ze všech možných stran. Připojily se k nim i slavné společnosti vyrábějící pivo. Například značky Carlsberg a Heineken 9. března oznámily, že zastaví výrobu a prodej svých vlajkových značek v Rusku a připojí se k exodu zahraničních firem.
Přesto jsou po několika měsících plechovky Carlsbergu a Heinekenu k mání. A nejen ty. Agentura Reuters v obchodech v Moskvě pořídila 20. července fotografie plných regálů s dalšími pivními značkami, které se k Rusku otočily zády. Včetně Krušovic spadajících právě pod Heineken a Velkopopovického Kozla, který patří japonské společnosti Asahi.
Světové pivovary tedy zavřely kohoutky, ale maloobchodníci měli na skladě zřejmě velké zásoby. A k tomu ještě novináři Reuters vypátrali, že výroba některých piv pokračovala i poté, co bylo z centrály veřejně vyhlášeno embargo. Heineken dál plnil plechovky v Petrohradě, Carlsberg v Tule.
Právě Carlsberg uvedl, že stáčení po 9. březnu pokračovalo pár týdnů za použití již pořízených surovin. Jakmile došly, už žádné pivo této značky v Rusku nevzniklo. Pivovarnický gigant se sídlem v Dánsku vzkázal, že už brzy jeho výrobky z regálů zmizí, protože zásoby docházejí.
Firma AB InBev prodávající pivo Bud oznámila, že se ze země agresora stahuje 11. března. Ale ani to nadále nechybí v moskevských obchodech. Některé plechovky nesly svědectví, že byly vyrobeny ještě koncem června ve městě Uljanovsk.
Zanedlouho ale budou muset milovníci piva v Rusku sahat takřka výhradně po domácích značkách. A ty čelí vážným problémům, protože jsou zase závislé na dovozu chmele.