Čeští řidiči se mohou začít těšit na nižší útraty za tankování na tuzemských čerpacích stanicích. Šíření mutace delta v Evropě, USA i Asii totiž tlumí globální poptávku po ropě. Ta je nejlevnější od konce května. A ve zbývající části letošního roku nejspíše zdražovat nebude.
Černé zlato má za sebou nepřetržitý týden trvající cenový pokles. V případě ropy brent se barel obchoduje dokonce za méně než 65 dolarů, severoamerická WTI je pak k mání za cenu kolem 62 dolarů. Ropa je tak nejlacinější od konce letošního května.
A jejímu zlevňování pravděpodobně ještě není konec. „Cena ropy klesá vlivem šíření mutace covidu v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko, které je stále kritičtější,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Podle něho došlo v těchto zemích k omezení dopravy, což způsobilo citelný pokles poptávky po ropě, a tedy i její ceny. „Japonsko a Čína patří k největším světovým dovozcům ropy,“ dodal Kovanda.
Obnovení letecké dopravy se zpožďuje
Ke zmíněným zemím se ale postupně přidávají další. Agentura Reuters například upozorňuje na zhoršující se situaci v Severní Americe, kde se počet nových případů v poslední době zvýšil ze 40 na 300 v přepočtu na milion obyvatel, v Evropě tento počet stoupl z 50 na 170. „Většina z významných zemí – spotřebitelů ropy v této době – čelí nástupu třetí či čtvrté vlny epidemie nebo bojuje o kontrolu nad lokálními ohnisky,“ píše Reuters.
Mnoho vlád pak v důsledku zhoršující se epidemické situace přistoupilo k obnovení některých protiepidemických opatření, jiná doposud platná zatím nebyla zrušena. Jedná se například o omezení mezinárodní letecké dopravy, která se původně měla navracet k normálu už od začátku druhé poloviny letošního roku. Nyní to podle Reuters vypadá až na konec letošního nebo spíše začátek příštího roku.
Právě letecká doprava tvoří významnou část poptávky po ropě. Když se ale obnovení běžného provozu vzdálilo, vzrostla mezi investory nervozita a o ropu nemají zájem. To však hraje do karet dopravě silniční včetně té individuální. Na cenách pohonných hmot u tuzemských čerpacích stanic se zlevnění ropy zatím příliš neprojevilo.
Až o 15 haléřů dolů
Jde o obvyklé zpoždění do doby, než obchodníci vyprodají staré zásoby benzínu a nafty, ale také o využití příležitosti vrcholící motoristické sezóny. „Čerpací stanice si evidentně navyšují marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti samy žádné přílišné inflaci nečelí,“ vysvětlil Lukáš Kovanda.
Podle něho by však benzín i nafta měly začít v příštích dnech citelněji zlevňovat. „Přiměje je k tomu konkurenční tlak. Zlevnit by měly v rozsahu kolem patnácti haléřů za litr. Definitivně se tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku. Ceny rostly až do konce července,“ dodal hlavní ekonom Trinity Bank.
K rychlejšímu zlevňování ropy, a tedy i pohonných hmot, by mělo přispět postupné navyšování limitů těžby ze strany kartelu OPEC a jeho spojenců. „Těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem dojednali pravidelné každoměsíční navyšování těžby, přičemž s navyšováním začali už v srpnu,“ uzavřel Lukáš Kovanda.