Americká společnost Boom Technology pracuje na konstrukci nadzvukového letounu Overture, které má být schopné ve finální fázi vývoje dopravit pasažéry kamkoli po světě za čtyři hodiny. A to za příznivou cenu zhruba 100 dolarů (2 100 korun). Stroj má vyletět k obloze do roku 2026.
Po selhání francouzského letounu Concord v roce 2003 se z bezpečné přepravy cestujících nadzvukovou rychlostí stala utopie a tabu. Americká společnost Boom Technology to teď chce změnit. Pracuje totiž na nadzvukovém letadle Boom Overture, které má dosáhnout rychlosti až 2 300 kilometrů za hodinu.
„Buď selžeme, nebo změníme svět,“ řekl CNN zakladatel společnosti Boom Technology Blake Scholl. Podle něj je zásadní zkrátit současnou dobu letů, samotné překonání rychlosti zvuku vnímá jako podružný efekt.
Dr. Lewis is a researcher and hypersonics expert, and was the longest-serving Chief Scientist in the history of the US Air Force. He now supports our team as an advisor. pic.twitter.com/pJlXk2o1mg
— Boom Supersonic (@boomaero) May 18, 2021
V letadle Overture by mělo být zhruba 65 až 88 míst k sezení. Na rozdíl od Concordu chce Scholl udělat z létání nadzvukovým strojem dostupnou kratochvíli. Pro začátek se bude firma Boom Technology soustředit na pokrytí 500 leteckých, převážně zaoceánských linek.
Elegantní a ekologické
„Chceme se dostat do bodu, kdy se dostanete kamkoli po světě za čtyři hodiny a za 100 dolarů,“ představil Scholl ambiciózní plán. Zprvu chce ale dosáhnout toho, aby se například doba letu z Los Angeles do Sydney snížila na osm a půl hodiny (ze současných 15 hodin). Další generace letounů Boom Overture by pak měly tento interval nadále snižovat.
„Řada lidí promýšlí jen pár kroků dopředu. Mně ale přijde efektivní myslet v širším kontextu a ptát se: ‚Kam se chceme dostat za deset dvacet let? Co se za tu dobu dá stihnout? A jak se tam dostaneme?‘“ osvětlil své vize Scholl.
Boom Technology chce do leteckého průmyslu taktéž promítnout ekologický trend, letadla Overture mají proto být uhlíkově neutrální. Při vývoji stroje se počítá s atraktivní úzkou konstrukcí, která umožní pilotům přistávat s letadlem i na přecpaných letištích. „Fyzika vám ani nedovolí navrhnout nějaké ošklivé nadzvukové letadlo,“ míní šéf Boom Technology.
Podle něj bude nejtěžší navrhnout motor, který se při nadzvukové rychlosti neroztaví. Na paty společnosti Boom Technology navíc šlape floridská firma Aerion, která taktéž pracuje na komerčním dopravním letadle, jež zvládne pokořit rychlost zvuku, píše CNN.