Dálniční známky pro osobní vozidla figurují mezi položkami, které se vláda premiéra Petra Fialy (ODS) rozhodla v rámci svého konsolidačního balíčku podražit. Mnohé Čechy tento krok naštval. Stěžují si, že mají mít nejdražší dálniční známky v porovnání se sousedními zeměmi a přitom kvalita tuzemských cest mnohdy připomíná tankodrom. Našli se však i zastánci nového opatření.
„Díky vládě, Kupkovi (ministr dopravy Martin Kupka z ODS, pozn. red.) a ODS zvlášť, budeme nejdražší i v roční známce ze všech sousedních zemí a to jsme země, která za 34 let nebyla schopna dokončit svou hlavní dálnici D1,“ komentoval na sociální síti Twitter jeden z naštvaných uživatelů.
Také mnohým dalším lidem vadí, že se roční kupón na osobní vůz cenově zvedne z 1 500 na 2 300 korun. „Dálniční známku zdraží na 2 300 korun. Dálnice připomínají mnohdy tankodrom. No nekup to,“ glosovala ironicky další z naštvaných občanek.
Objevují se také názory, že se z Česka stává „banánová republika“. Takto hovoří další z uživatelů Twitteru, který ministra Kupku kvůli nárůstu cen označil za „nejapného“. „Za čím dál tím horší a kamiony zdevastované cesty ať platí plebs pěkně víc,“ vztekal se jeden z uživatelů.
ČTĚTE TAKÉ: Fiala: Škrty v dotacích oznámíme včas. Šetříte na nesprávném místě, zlobí se zemědělci
Další z Čechů si pro změnu postěžoval na různé sazby u aut. „7,5tunové dvounápravové dodávky nebo nákladní vozidla (10 europalet) zaplatí za 50 000 km po dálnicích směšných 2 225 Kč. Kdo najede ročně tyto km osobákem?“ tázal se další.
Dovede mi někdo z @min_dopravy vysvětlit, proč bude od roku 2024 levnější jezdit po dálnicích těmito vozy, než vozem osobním? 7,5tunové dvounápravové dodávky nebo nákladní vozidla (10 europalet) zaplatí za 50000 km po dálnicích směšných 2225 Kč. Kdo najede ročně tyto km osobákem? pic.twitter.com/yXy7e6Pe3X
— Martin Kokeš 🚗🏍️✈️🛳️🌋 (@zhr3k) May 11, 2023
Na druhou stranu se však našli i zastánci zvýšení ceny dálničních známek. Mezi nimi je i známý expert na dluhovou problematiku z organizace Člověk v tísni Daniel Hůle. Ten napsal, že i když si připlatí, tak rozhodnutí vlády podporuje. „Měsíční nárůst u jedné známky je 66 Kč, tedy dva litry nafty. Dávalo by mi smysl více zdražit tranzit, ale v Evropské unii nesmí stát 10denní známka více než 12 procent té roční,“ napsal na Twitteru Hůle.
Příští rok zaplatím na dálničních známkách +1.600 Kč (+ 50%). Přesto podporuji rozhodnutí vlády!
— daniel hule (@DanielHule) May 12, 2023
Měsíční nárůst u 1 známky je 66 Kč, tedy 2 litry nafty 😃
Dávalo by mi smysl více zdražit tranzit, ale v EU nesmí stát 10 denní známka více než 12% roční.
Na Twitteru se také rozhořely diskuse ohledně faktu, že na elektroauta se povinnost platit dálniční známku vztahovat nebude. „Perfektní, souhlasím. Prosím, zvažme zdarma pojištění pro elektroauta. Prostě stát zaplatí majitelům elektroaut pojistky povinného i havarijního pojištění,“ napsal uživatel. Jiní debatující si ovšem nebyli jisti, zda je to myšleno vážně, či ironicky.
Kupka vysvětlil, proč nezdraží kamionová doprava
Platby za dálniční známky se zvednou od příštího kalendářního roku. Kupka během pátku navíc informoval, že změny se nedotknou nákladní dopravy, protože by tak došlo k překročení limitů EU.
„Poplatky za mýto jsou dnes samozřejmě vyšší než u osobních vozidel. Kamiony platí prakticky přesně za každý ujetý kilometr. Výše této ceny je určena Eurovinětou a Česká republika je na stanoveném limitu. Nemůže proto mýto zvýšit,“ vysvětlil ministr dopravy.
Stát ovšem chce získat od dopravců více peněz za jejich prohřešky. „Chceme změnit podmínky pro efektivní výběr sankcí za přetížené kamiony. V tuto chvíli máme šest vah na dálniční síti a stavíme sedmou. Do konce příštího roku bude jako novinka sloužit dvanáct vysokorychlostních vah, které se chystáme využívat k okamžitému automatickému systému sankcí a také k tomu, aby policie následně mohla řešit podezření na překročení povolené hmotnosti. Podaří se tím přispět k tomu, aby kamiony dodržovaly to, co mají,“ vysvětlil ministr.