Za předvolební kampaně utratí strany miliony korun. Na financování se často podílejí i samotní politici, kteří na transparentní účty svých partají dobrovolně posílají statisíce. Kdo kolik přispěl?
Na kampaň přispívají politici napříč spektrem. Z transparentních účtů vyplývá, že nejštědřejší ze všech je poslanec a náměstek středočeské hejtmanky Martin Kupka. Do kampaně koalice Spolu nasypal ze svého 400 tisíc korun. Ostatní tváře ODS, včetně předsedy strany Petra Fialy nebo šéfa poslanců Zbyňka Stanjury, přispěly 200 tisíc korun.
Proč poslal Kupka tolik? „Pokládám tyto volby za velmi, velmi důležité,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS starosta Líbeznic. „Pravidelně podporuji vedle řady prospěšných aktivit v oblasti péče o hendikepované osoby právě činnost vlastní politické strany,“ dodal Kupka.
Přidat ze svého na kampaň není v koalici Spolu povinné. „Je zvykem, že se jednotliví kandidáti na kampani finančně podílí, pokud se v rámci regionu dohodnou,“ informoval mluvčí ODS Václav Smolka.
Na účet ODS přispívají i lidovci a členové TOP 09, kteří kandidují v koalici Spolu. 200 tisíc zaslal v dubnu i někdejší poslanec z TOP 09 Dominik Feri. ODS mu ale peníze vrátila poté, co byl Feri obviněn ze sexuálního obtěžování. Feri složil mandát poslance a z „Topky“ odešel.
Účet ANO je plný nadávek a halířů
Jen o něco méně než Kupka převedl na transparentní účet ČSSD bývalý poslanec a trojka pardubické kandidátky Pavel Havíř. Celkem na volební kampaň dal 350 tisíc. Havíř v minulosti šéfoval svitavské nemocnici, v současnosti vede Nemocnici následné péče v Moravské Třebové.
Havíř věnoval ČSSD víc, než ministři či poslanci sociální demokracie. Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová poslala straně celkem 150 tisíc. „Je to dobrovolný příspěvek, povinný členský příspěvek jsem posílala v červnu,“ řekla CNN Prima NEWS Maláčová. Kromě příspěvků na volby má totiž většina stran a hnutí povinné členské příspěvky, které se platí každý rok.
Sto tisíc zaplatil ČSSD i ministr kultury Lubomír Zaorálek, poslanec a starosta Náchoda Jan Birke nebo první místopředseda strany Roman Onderka. Šéf strany Jan Hamáček plánuje poslat rovněž sto tisíc.
Peníze na kampaň nemusejí dávat ani kandidáti ANO. „Nemáme povinný příspěvek, že by naši členové museli přispívat na kampaň. Někteří kandidáti přispívají, ale nic z toho není povinného. Když chtějí, mohou přispět,“ shrnul mluvčí ANO Martin Vodička.
Sto tisíc korun na volební kampaň převedla na účet ANO například poslankyně Věra Adámková, exministryně Helena Válková přispěla 200 tisíc, stejnou částku zaslali i poslanci Stanislav Berkovec nebo Julius Špičák.
Kromě příspěvků poslanců se transparentní účet ANO plní haléřovými příspěvky. Vkládají je odpůrci premiéra Andreje Babiše a u platby nechávají předsedovi vlády vzkazy. „Nechci, aby v naší zemi vládli estébáci, kolaboranti a komunisti. Také neumí hospodařit a naši zemi jen zadlužují,“ zní jeden ze vzkazů. „Na puding pro hradní obludu, až zase pojedeš trénovat rektální alpinismus,“ zní další z příspěvků.
Kampaň maximálně za 90 milionů
Haléřové platby posílají lidé i hnutí SPD. Kritizují předsedu hnutí Tomia Okamuru například kvůli tomu, že straší lidi. Sám Okamura na kampaň přispěl sto tisíc, stejně jako další poslanci SPD, mezi nimi například Karla Maříková, Jan Hrnčíř, Radek Rozvoral, Lucie Šafránková, Radek Koten či Jaroslav Foldyna.
Peníze na transparentní účet posílají i Piráti, například poslankyně Olga Richterová věnovala od května asi 60 tisíc, poslanec Mikuláš Ferjenčík sto tisíc, místopředseda Sněmovny za Piráty Vojtěch Pikal 50 tisíc. To jsou však jen příspěvky na transparentní účet, Piráti si vedou i další účetnictví.
„V Pirátské straně nejde o povinnost, takže někteří přispívají, jiní se podílejí jinou formou než finančním příspěvkem,“ sdělila CNN Prima NEWS mluvčí strany Karolína Sadílková.
Peníze se posílají i u komunistů. KSČM dal na volby 150 tisíc poslanec Leo Luzar, poslankyně Miloslava Vostrá pak 35 tisíc.
Strany se musí vejít do zákonem daného limitu a za kampaň do sněmovních voleb mohou utratit maximálně 90 milionů korun. Všechny transakce musejí vykázat na transparentních účtech. Mohou to ale udělat až po volbách. Lhůta pro započtení všech výdajů na kampaň je ze zákona 90 dnů po oznámení výsledků voleb. Voliči se tak definitivní sumy, kolik strany utratily, dozví až po volbách.