Stát by mohl koupit až sto procent v letecké společnosti Smartwings

Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings, pod jejíž křídla spadají i České aerolinie. České televizi to v sobotu řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Pro CNN Prima NEWS ministr vysvětlil: „Stále říkáme – poprvé záruka, pak úvěr a teprve třetí varianta vstup. Stoprocentní vstup je stále poslední varianta. Je to lepší, než to nechat padnout.“ Havlíčkova vládní kolegyně Alena Schillerová (za ANO) soudí, že nic jiného, než stoprocentní vstup státu do aerolinek, nedává smysl.

Podle Havlíčka se musí rozhodnout do konce června, nákup akcií aerolinek projedná vláda. Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech.

Ministryně financí Alena Schillerová v sobotu před jednáním s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech novinářům řekla, že kapitálový vstup státu do aerolinek je logickou možností. „První otázka je ale znát čísla, jak to tam vlastně vypadá s pohledávkami, a vědět, co by se stalo s čínským partnerem, jak ten by se k tomu postavil. To by mohl být pro další vývoj problém," dodala.

Ekonom: Je to racionální krok

Do sporu, zda má stát Smartwings zachránit, nebo nechat padnout, tento týden promluvily tuzemské cestovní kanceláře. Pokud firma patřící do byznysového impéria českého miliardáře Jiřího Šimáněho skončí, mohou prý zájezdy skokově podražit až o pětinu.

Smartwings jsou jediné aerolinky, které mají českou identitu. Taková slova v poslední době zaznívají ze strany významných cestovních kanceláří, které mají svůj byznys na českém trhu. „Pokud by došlo k pádu Smartwings, byla by to pro nás komplikace a znamenalo by to hledat jinou spolehlivou leteckou společnost. Nevyhnuli bychom se tím pádem zdražení zájezdů, a to výhledově o deset až dvacet procent,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Ferid Nasr, majitel cestovní kanceláře Exim Tours.

Letecká společnost českého miliardáře Jiřího Šimáněho, které téměř ze sta procent patří také tradiční aerolinky ČSA, jsou vedle Exim Tours významným obchodním partnerem rovněž cestovních kanceláří Blue Style nebo Alexandria. A právě to se stalo dalším silným argumentem těch, kteří si přejí, aby stát nenechal společnost Smartwings na pospas ekonomickým následkům koronavirové pandemie. „Z pozice cestovních kanceláří je to jistě určitá forma nátlaku, své potenciální problémy poněkud zveličují, já jim ale rozumím. Peníze chce dnes kvůli koronaviru po vládě každý, a tak je to od nich racionální krok,“ řekl CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Czech Fund.

Smartwings za nula korun?

Pro vládu může být hrozba zdražení zájezdů dalším argumentem, proč Smartwings pomáhat. Lidé jsou po dvou měsících karantény a uzavření hranic s okolními státy po letních dovolených u moře hladoví. Jestliže jim ale vláda opakovaně dala naději, že se k moři nakonec budou moci podívat i letos, eventualita připlatit si až pětinu pro ně může mít hořkou příchuť. Je ale vůbec zvýšení cen zájezdů kvůli potenciálnímu pádu jednoho z nepříliš významných leteckých přepravců opodstatněná?

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež tvrdí, že ano. A to přinejmenším ze tří důvodů. „Smartwings umí obstarat podstatně více letů v jednom balíku než nějaký jiný přepravce. Tím pádem s nimi není tak složité vyjednávání, v neposlední řadě u sjednání letů se Smartwings neexistuje kurzové riziko, protože se cena vyjednává v korunách,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS. S tím ale nesouhlasí ekonom CERGE-EI a člen Ústředního krizového štábu Filip Matějka. „Pokud smlouvy se Smartwings přestanou platit, pravděpodobně půjde sehnat někoho jiného a levnějšího. Myslím ale, že drobná krátkodobá zdražení v nějakém sektoru bychom teď vůbec neměli řešit,“ řekl CNN Prima NEWS.

Zatím vše nasvědčuje tomu, že vláda se nakonec pro nějakou formu pomoci společnosti Smartwings rozhodne. Ve hře jsou v zásadě dvě varianty, buď stát do aerolinií majetkově vstoupí, nebo se zaručí za úvěry, které letecká firma nutně potřebuje. Podle dřívějšího vyjádření ministra Havlíčka pro Český rozhlas Plus je v této chvíli na stole první možnost. „Řekl jsem, že pokud by stát měl vstupovat do Smartwings, tak za symbolickou částku blížící se nule. Protože naše podpora nebude v tom, že by se dávala současným vlastníkům, ale podpora, pokud by byla, tak ve prospěch infrastruktury. Takže v tom smyslu, aby firma přežila – ne, aby uspokojila současné vlastníky. To se prostě jinak postavit nedá,“ říká Havlíček.

Pomoci ano, ale...

Vicepremiér také prozradil, že jednal se zástupci čínské společnosti CITIC, které ve Smartwings patří necelá polovina akcií. „CITIC by byl připravený dát to za symbolickou cenu. Za předpokladu, že by se k tomu připojili i čeští vlastníci,“ dodal Karel Havlíček. Těmi jsou společnost Unimex Group Jiřího Šimáněho a Roman Vik, který ve Smartwings zastává funkci generálního ředitele. Oba mají shodně podíl 11,2 procenta. Zbylých 27,7 procenta patří společnosti Canaria Travel, kterou od roku 2018 také částečně vlastní Unimex Group.

Podle Havlíčka bude mít hlavní slovo Evropská komise, protože evropské soutěžní právo veřejnou pomoc soukromé společnosti obecně zapovídá. A právě Evropská komise je na unijní úrovni tím orgánem, který má pravomoc majetkový vstup státu do firem povolit.

Podle Lukáše Kovandy by stát společnosti Smartwings z principu pomoci měl, a to bez ohledu na kartu zdražení zájezdů, kterou aktuálně cestovní kanceláře rozehrály. „Pokud se stát rozhodl, že bude zachraňovat plošně všechny firmy, které jsou protiepidemickými opatřeními postižené, není důvod, aby z této pomoci vyloučil právě Smartwings. Když pomáhá živnostníkovi s pekárnou, proč ne aerolinkám?“ doplnil analytik. A že je nebe uzavřené právě kvůli koronavirové nákaze, je nabíledni. Hlavní ekonom společnosti Czech Fund je ale proti tomu, aby pomoc měla podobu majetkového vstupu do společnosti. „Smartwings před koronavirovou pandemií fungovaly poměrně dobře a rozhodně nejsou ve stejné pozici, jako například italská Alitalia, kterou tamní vláda zachránila faktickým znárodněním,“ vysvětlil Kovanda, podle kterého je na místě, aby stát pomohl v podobě poskytnutí záruk za úvěry.

Příliš drahá pracovní místa

Zcela proti státní pomoci společnosti Smartwings je místopředseda poslaneckého klubu Pirátské strany Jan Lipavský. Podle něho by taková pomoc byla neefektivní a nákladná. Sám generální ředitel Smartwings Roman Vik v pořadu 360° Pavlíny Wolfové pro CNN Prima NEWS přiznal, že by dopravce potřeboval finanční injekci ve výši kolem 100 milionů dolarů, tedy asi 2,5 miliardy korun. Podle Lipavského tím pádem nemůže obstát argument záchrany asi 2,5 tisíců pracovních míst ve Smartwings. „Jiná pracovní místa jdou zachránit výrazně levněji a s větším přínosem pro českou ekonomiku,“ uvedl poslanec. Vládu kvůli tomu dokonce interpeloval a snažil se pomoc státu aerolinkám prosadit jako zvláštní bod jednání na plénum Poslanecké sněmovny. „Bohužel to neprošlo,“ dodal.

Podobně se k záchraně Smartwings stavěl také Filip Matějka, který byl 11. května rovněž hostem „třistašedesátky“ Pavlíny Wolfowé. „Částka, kterou letecký dopravce požaduje, představuje zhruba milion korun na jednoho zaměstnance, a to nepovažuji za spravedlivé. Dosud kvůli koronaviru přišlo o práci asi padesát tisíc lidí, kteří tak velkou pomoc nedostanou,“ řekl mimo jiné. Podle Matějky není Smartwings pro Česko strategickým podnikem a pokud zkrachuje, snadno ho nahradí jiné letecké společnosti. S tím ovšem nesouhlasí Jan Papež, podle kterého by taková náhrada měla řadu úskalí. „Bylo by to znát jak na vyjednávacím komfortu tuzemských cestovních kanceláří, tak i na komfortu cestujících. Na palubě letadel by například nebyl česky hovořící personál,“ řekl CNN Prima NEWS místopředseda Asociace cestovních kanceláří.

Tagy: