Dopravní expert Roman Budský v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS vyčíslil, kolik peněz stojí Česko dopravní nehody. Také zdůraznil, že riziko smrti při jízdě autem je u nás větší než v jiných evropských státech.
„Za rok 2020 má Česko na milion obyvatel 48 mrtvých, průměr Evropské unie je 42. Byli jsme 18. z 27 členských států. Pravděpodobnost, že jízda na našich silnicích skončí smrtí, je dvakrát vyšší než v Německu a třikrát větší než ve Švédsku,“ nastínil Budský.
Vznikne další dálnice na Moravu? Podívejte se na dopravní priority nové vlády
Připravovaný kabinet Petra Fialy nešetří v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury svými sliby. Koaliční program, který předchází programovému prohlášení vlády, naznačuje, jakým směrem se budou kroky vlády v oblasti dopravy ubírat. Koalice však zatím nepřichází s žádnými projekty, na kterých by už nepracovaly vlády minulé. Podle předběžných spekulací by se měl novým ministrem dopravy stát Martin Kupka (ODS).
Nemůže za to jen stav českých silnic, které se mimo jiné ničí i stáním v kolonách či dlouhými opravami. „Dalším faktorem je styl jízdy. Máme vyšší podíl agresivity řidičů i nevraživosti. Bohužel je u nás hodně řidičů, kteří jezdí nad maximální povolenou rychlostí,“ postěžoval si expert. V porovnání s Dánskem je u nás prý při jízdě na dálnici čtyřikrát větší pravděpodobnost smrti.
Kolony, uzavírky a opravy silnic stojí řidiče nejen čas a mnohdy i nervy, tratí na tom zaměstnavatelé či stát. Kolik platíme za dopravní nehody? „Za rok 2019 to bylo 81 miliard korun, tedy 4,1 procent HDP, což je v přepočtu pět pracovních dnů. Kdyby nebyly nehody, každý si může vzít o týden delší dovolenou a byli bychom na tom finančně stejně. Navíc státy, kde je hustší dálniční síť, mají výrazně méně smrtelných nehod. Dálnice šetří životy,“ propočítal expert Budský.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy jsou časové ztráty opravdu velké. „Kdysi jsme dělali pro jednu společnost, která nabízí sdílenou taxislužbu, kdy každý má svého řidiče. Jen v Praze stály kolony firmu miliardy. Zkrátka to, že lidé musí být za volantem a nemohou pracovat, je finančně náročné,“ uvedl ekonom s tím, že výpočty jsou složité a je mu jasné, že každý odborník bude mít svůj pohled.
Mělo by se v obcích jezdit maximálně 30 km/h?
Ve světě se také stále častěji přistupuje k omezení maximální rychlosti v obcích na 30 km/h. Podle Budského se samozřejmě musí pamatovat na bezpečnost, ale také na plynulost provozu. Nižší rychlost bych zavedl tam, kde je vysoká míra koncentrace chodců, cyklistů, nebo v obytných územích. Jinde bych ponechal 50 km/h. Všeho s mírou, není třeba to s třicítkou přehánět,“ vysvětlil.
Naopak Kovanda považuje současná pravidla za vyhovující. „Nemusíme nutně následovat vše, co přichází ze Západu. Snížení povolené rychlosti bude mít i ztráty, bude se jezdit pomaleji a tím pádem déle cestovat,“ konstatoval.