Mercedes-Benz C 220d v testu: Na tohle auto jsou argumenty elektromobilů krátké

Ve všeobecném tlaku na zavádění elektromobility se čas od času objevují spalovací automobily, jejichž pozitiva nedokáže sebedražší elektromobil při vší snaze vyvážit. Třída C od Mercedesu nejjasněji ukazuje, proč se dvoulitrové diesely stále těší tak velké oblibě bez ohledu na zelenou lobby. Nebo snad znáte nějaký sériový vůz, který na jedno nabití ujede 1 300 kilometrů?

Automobilky někdy mluví dvojí řečí: na jedné straně chtě nechtě musí propagovat elektromobilní trend, na druhé straně jsou si ale moc dobře vědomy, že jejich Křižíkovské snažení musí také někdo zaplatit, takže je nanejvýše žádoucí dobře prodávat zbývající modely s klasickým pohonem.

Mercedes-Benz třídy C je tradičně jedním z etalonů kategorie luxusních sedanů střední třídy a nejnovější provedení mu dává dostatek racia i kvality k tomu, aby setřelo zbývající konkurenci. Hodně se napsalo o tom, že nová třída C je pouhou zmenšeninou vlajkové S-Klasse. Nemyslím si to, ale ať si. Je to především auto důsledně pokračující v letité tradici, která dodává zákazníkům pocit jistoty ohledně toho, co od něj čekat. Pokud jde o motor, nabízí C 220d ještě mnohem více než kdy dříve.

Žádné bejby

Mercedes-Benz třídy C je pro stuttgartskou automobilku stěžejní. Stačí se podívat na čísla. Třída C (tehdy ještě jako model 190), byla poprvé představena v roce 1982 a od té doby se jí celosvětově prodalo na 10,5 milionu kusů. Před 39 lety se Mercedes-Benz 190 stal nejmenším vozem v portfoliu značky, takže si rychle získal přezdívku „Baby-Benz“. Dnes by asi jeho aktuálnímu nástupci o délce více než 4,75 metru přívlastek „baby“ nikdo nedal.

„Céčko“ nám i skutečně povyrostlo prakticky ve všech sledovaných parametrech, až na výšku. Nejvíce narostlo právě na délku, s již zmíněnými 4 751 mm je oproti svému předchůdci nové „céčko“ delší o 65 mm. Rozvor je větší o 25 mm, dosahuje 2 865 mm. Auto je sice oproti předchůdci širší jen o centimetr, ale posunul se rozchod kol vpředu o 19 mm a vzadu o 48 mm, což se podepsalo na lepších jízdních vlastnostech. Co nový Mercedes třídy C nemá, je nová podvozková platforma. Ta původní je však výrazně přepracována, což se projevilo i na výše uvedených rozměrech.

Křehké dotyky

Od vlajkové lodi přebírá „céčko“ základní koncept interiéru s velkým vertikálně orientovaným multimediálním displejem, který je navíc jemně, o šest stupňů, nakloněn k řidiči.

Jen pro zajímavost – stejně jako do „eska“, i do nové třídy C přichází druhá generace infotainmentu MBUX s lepší grafikou, propracovanými styly a režimy zobrazení na centrálním displeji i v digitálním kokpitu a vylepšeným hlasovým ovládáním, při kterém některé pokyny, například přijetí hovoru za jízdy, už není třeba aktivovat obligátním „Hej, Mercedesi…“

Mercedes má každopádně asi nejfunkčnější hlasové ovládání na trhu a zaplať pánbůh za něj – podobně jako S-Klasse přešla i třída C z velké části na dotykové ovládání, což může vzdor slušné intuitivnosti způsobit u některých konzervativních zákazníků lehkou srdeční nevolnost. Nebyl jsem výjimkou.

Součástí nového MBUX je i rozšířená realita pro navigaci, což znamená, že například na kruhovém objezdu šipky promítané na head-up displej ukazují přímo na silnici požadovaný směr jízdy.

Podívejte se na fotkách také zvláštní tvar sedadel: mají úzkou zádovou část, aby se zvětšil prostor pro nohy cestujících vzadu a vertikálně orientovanou opěrku hlavy – jde o zcela nové řešení napojení opěrky na zbytek sedadla. Jsou také velmi pohodlná.

Obložení přístrojové desky z šedého přírodně vypadajícího dřeva mírně kontrastovalo s černým klavírním lakem použitým na většině plastových dílů, na nichž byly vidět jakékoliv otisky prstů. Zpracování je nicméně velmi dobré, jen v místech, kam oko běžně nehledí, by kvalita použitých plastů mohla být vyšší.

Stejně jako zvenčí narostlo auto i uvnitř, avšak spíše vpředu než vzadu. Vzhledem k jeho prémiovým konkurentům hodnotíme vnitřní prostor jako přiměřený – nové „céčko“ se poměrům ve třídě nijak nevymyká, ale nemůžeme jej rozhodně hodnotit ani kriticky. Velikost kufru se nezměnila, nabízí 455 litrů, což je až až, tříprostorová karoserie ale obligátně přístup k nim trochu komplikuje.

Nekonečné obzory

Už dlouho jsem neseděl v autě, které by po natankování plné nádrže o objemu 66 litrů ukázalo dojezd těsně pod 1 300 kilometrů. Ano, zjevně přede mnou někdo jezdil hodně úsporně, ale cokoliv nad tisíc kilometrů jsou snové hodnoty, kterým se sebevychytanější elektromobil ani z dálky neblíží.

Testovaná verze měla označení 220d, takže pod kapotou jsme měli dvoulitrový diesel o výkonu 147 kW/200 koní v mild-hybridní verzi, doplněný 9stupňovým automatem. Úspornější pohon v této kubatuře dnes asi těžko hledat. A to ještě považme vysokou pohotovostní hmotnost zkoušeného vozu – plných 1 755 kilogramů! Na dálnici při tempomatových 135–⁠140 km/h počítejte s odběrem kolem 5,2 l/100 km, běžná jízda po silnicích prvních tříd bez snahy o úspornou jízdu přináší hodnoty blízké 4,5 litru. Na dlouhé trasy je prostě nejmenší diesel ve třídě C jako dělaný, reálný průměr pět litrů je na takto výkonné provedení výborná hodnota.

Čtyřválec je na poslech současně velice kultivovaný a dynamika na základní diesel více než slušná. S výkonem rovných 200 koní nemá problém s hbitou akcelerací zhruba do 160 km/h, kde už lačnost po akceleraci trochu uvadá, v běžných rychlostech je výkonu a zejména točivého momentu více než dost.

Spolupráce motoru s 9stupňovým automatem je rovněž excelentní, převodovka řadí rychle a téměř nepostřehnutelně hladce. Řízení je přesnější než dříve a auto se chová na silnici velmi jistě a čitelně. Pomáhá tomu také podvozek Agility Control se selektivním nastavením tlumení, vrací do běžného „céčka“ radost z jízdy, vzdor 19" kolům linie AMG tím ale vůbec netrpí komfort jízdy, který je i na rozbitých silnicích ukázkový. Z hlediska inovativních technologií dostala nová třída C jako volitelný prvek řízení zadní nápravy (kola se natáčejí o 2,5 stupně), což je patrné i na rejdu.

Pod napětím

Když jsem mluvil o tom, že C 220d je poctivým naftovým železem, nebyla to tak úplně pravda. Bez pomoci elektřiny se dnes auto už prostě neobejde. Motor využívá mild-hybridní architekturu se 48voltovou technikou, která autu dodává dalších 15 kW a integrovaný startér-generátor, díky kterému proklínaný systém stop-start funguje takřka neznatelně.

Technologií z budoucnosti jsou inteligentní světla „Digital Light“ s doplňkovou funkcí projekce schopnou promítat na vozovku přímo před auto informační piktogramy. V případě technologie inteligentních světel Digital Light obsahuje každý světlomet světelný modul se třemi extrémně výkonnými světelnými diodami, jejichž světlo se láme a směřuje pomocí 1,3 milionu mikrozrcadel. Rozlišení na jedno vozidlo je tedy 2,6 milionu pixelů. Pokud je navíc vybaven možností projekce, dokáže přímo před vůz promítat různé značky a piktogramy. To už není jen takové to světské promítání loga automobilky na zem z projektorů v předních zrcadlech, ale praktická věc.

Tato technologie zároveň umožňuje nejrychlejší a nejefektivnější přizpůsobení tvaru světelného kužele, který může být i zcela nezvyklý – například když hrozí srážka se zvířaty, může mít tvar písmene „U“ s prodlouženým dosvitem na obě krajnice. Systém také rozpozná chodce a nejenže je zvýrazní, ale jejich polohu znázorní i směrovými body na vozovce. Systém nicméně bude moci být aktivován až u vozů, které přijdou na český trh v příštím roce.

Prémie za prémiové peníze

Nová třída C se opravdu povedla a má všechny předpoklady navázat na komerční úspěch svého předchůdce. Oproti němu nabídne časem i vyspělý plug-in hybrid, který by měl mít v této kategorii bezprecedentní dojezd na elektřinu na úrovni sto kilometrů. Mercedes si tradičně umí za svá auta nechat obligátně zaplatit, u C 220d má ale pro vyšší cenovou hladinu více než dobré argumenty. Kromě designu, vyspělých technologií a image nabízí především famózní motor s nekonečným dojezdem a skvělý podvozek. Snad jen nějaká ta tlačítka nám v interiéru mohli nechat...

Kompletní ceník výbav a motorů najdete pod tímto odkazem.

Tagy: