Potraviny jsou kvůli slevám dražší. Odborníci varují před paradoxem vysávajícím peněženky

Bez vysokých slev bychom mohli ušetřit, míní odborníci.

Slevy zdražují zboží

Češi jsou známí milovníci slev. Bez akční nabídky si nákup nedokáže představit devět z deseti oslovených. Jenže příliš vysoké slevy nám podle odborníků paradoxně ještě více zdražují potraviny. Ministerstvo zemědělství i proti již dříve avizovalo, že se chce na obří slevy zaměřit.

Slevy v supermarketech jsou pro Čechy tak trochu jako národní sport. Od odborníků ale zaznívají hlasy, že bez ohromných slev by se naší peněžence nakonec ulevilo.

„Existuje analýza, že kdyby se slevy dostaly na 30 procent a byly by nějakým způsobem omezené – například by v daném sortimentu byl pouze jeden výrobek ve slevě – mohlo by po dvou letech dojít ke zlevnění potravin. Není normální mít slevy 40, 50 či 60 procent,“ vzkázala prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.

Takové slevy ale supermarkety rozhodně rušit nechtějí. Nejvíce by to prý ohrozilo lidi, kteří mají hluboko do kapsy. „Vysoké slevy na základní potraviny jsou garancí toho, že si nejchudší mohou dovolit dostatek jídla,“ zdůraznil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Podle lidí oslovených redakcí CNN Prima NEWS jsou vysoké ceny většinou aplikovaný na nejdražší zboží. „A to si stejně nemohu dovolit,“ podotkla oslovená žena. Jiní podotýkají, že by se jim zrušení takto vysokých slev příliš nelíbilo, ale zdůrazňují, že nechodí nakupovat pouze na slevy. „Musel bych vědět původní cenu, abych věřil, že ta sleva tam fakt je, třeba těch 60 procent,“ dodal oslovený muž.

Pozor na obchodní praktiky

Na podezřelé obchodní praktiky supermarketů upozorňují i potravináři. „Regálovou cenu musí nesmírně nasadit, a pak ji stáhnou o 40 procent. Lidi jsou rádi, že zboží koupili o 40 procent levněji, ale ono je stejně dražší, než kdyby to bylo třeba v Německu,“ doplnila Večeřová.

S regulací obřích slev souhlasí i někteří ekonomové. Lidé prý totiž ztrácejí povědomí o tom, jaká je běžná cena u základních potravin. „Velmi výrazný rámec slev znetransparentňuje trh a je tak pro řadu zákazníků mnohdy nepřehledný,“ dodal ekonom Petr Zahradník.

V porovnání s našimi sousedy nakupujeme potraviny ve slevových akcích nejvíce – a to více než polovinu, konkrétně 51 procent. Druzí jsou v tomto ohledu Slováci, kteří pomocí slev nakoupí více než třetinu zboží – 38 procent.

Tagy:
jídlo úspora Německo potraviny nabídka akce finance Tomáš Prouza Dana Večeřová Česko sleva zlevnění Petr Zahradník Potravinářská komora České republiky Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky