Jeli jsme autem z plakátu. Mytické Lamborghini Countach oslavuje padesátiny

Generace dnešních čtyřicátníků a padesátníků se v dětství a dospívání ještě netrápila s věcmi, jako jsou internet nebo sociální sítě. Místo toho se dívala víc kolem sebe a sny si utvářela na základě reálných zážitků a studia nedostatkových časopisů. Kluci inklinovali k motorům, a když zrovna nejčestnější místo nad jejich postelí nezdobil plakát s Nikim Laudou, dost pravděpodobně se tam vyjímalo kosmické fáro jménem Countach.

Známý severoitalský průmyslník Ferrucio Lamborghini si nikdy nebral servítky na adresu vozů Ferrari a je třeba si přiznat, že všechno, co v jeho továrně vzniklo, pravidelně posouvalo mez dobových možností. V časech, kdy v Maranellu učinili opatrný pokus s vozem se středovým motorem, vyráběli už v Sant'Agatě Bolognese famózní Miuru.

Konzervativní Ferrari byl tehdy dokonce tak opatrný, že svůj nový model pro jistotu začal vyrábět pod „rodinnou“ značkou Dino. Nástupce Miury, futuristický Gandiniho Countach, přišel s řadou novátorských řešení a dalším rozvojem vozu středové koncepce.

Jednou provždy: Countach se správně čte „kuntaš“, ne „kountač“ ani „kaunteč“.

To je ale baba!

Studie vozu s označením LP500 byla prvně představena začátkem března 1971 na ženevském autosalonu. Geniální Marcello Gandini mu vtiskl extrémně futuristické křivky plné hran, jimiž se Countach zásadně lišil od starší Miury téhož autora.

Zde je důležité udělat odbočku, která osvětlí původ názvu auta. V tomto směru totiž existuje spousta nejasností stejně tak jako v případě jeho správné výslovnosti. Vše má na svědomí jistý hromotluk ze severozápadu Itálie, jak o tom hovořil sám Gandini: „Během finálních příprav na premiéru prototypu LP500 s námi pracoval jeden zámečník a na starosti měl jen maličkosti. Mluvil pouze nářečím piemontese, které je bližší spíš francouzštině a vůbec neuměl italsky. Při práci velmi často vykřikoval právě slovíčko „countach“ (čti kuntaš), což lze doslova přeložit jako „mor“ či „nákaza“, ale hovorově se používá nejčastěji k projevu úžasu nebo dokonce obdivu, například jako „můj bože“, ale třeba taky jako jako „hergot, to je ženská!“

Věčné vykřikování inkriminovaného výrazu z úst dvoumetrového hromotluka se celému týmu tak zažralo pod kůži, že nový model skutečně výrazem „countach“ pojmenovali. Zněl totiž dobře i v angličtině, s čímž ale současně souvisí jeho časté komolení - správná výslovnost je „kuntáš“, nikoliv „kaunteč“ a podobně.

Hranatý skelet obsahoval různá neotřelá řešení v čele s k nebi otevíranými dveřmi. Gandini se při jejich tvorbě inspiroval svým konceptem Alfa Romeo Carabo. Dveře, označované jako nůžkové, dostal i Countach a v budoucích letech také jeho nástupci. Dalším geniálním detailem byl „periskop“ v kabině, umožňující lepší pohled dozadu – přes miniaturní okénko nad motorovou přepážkou toho opravdu moc vidět není.

Countach měl dostat zcela nový motor. Na rozdíl od Miury byl položen podélně, nově bylo použito mnoho lehkých dílů z magnézia. Pod tvorbou techniky byl podepsán Paolo Stanzani. Ten také rozhodl, že převodovka bude umístěna před motorem, mezi sedadly pasažérů. Znamenalo to takřka dokonalé vyvážení automobilu.

Sériová výroba nebyla v plánu

Původně nebylo počítáno se sériovou výrobou, úspěch studie LP500 u veřejnosti však vedení automobilky obměkčil natolik, že dalo zelenou úpravám prototypu do stavu aspoň trochu použitelného v běžném provozu. Objem původního vidlicového dvanáctiválce byl v sériovém modelu snížen z pěti na čtyři litry, kompletně „civilizován“ musel být třeba také interiér.

První vůz byl zákazníkovi dodán 11. dubna 1974. Měl výkon 375 koní a upaloval až 316 km/h. Při pohotovostní hmotnosti pouhých 1 065 kg zrychloval na stovku za 5,4 vteřiny, což dnes mimochodem zvládne kdejaké TDI nebo Tesla. Ale ten styl! Paradoxně nejrychlejší byly právě první vyrobené modely, neboť měly úzké pneumatiky s nižším odporem a nejnižší hmotnost.

S křídly přichází zpomalení

Ironií osudu je, že většina fandů má Lamborghini Countach zafixováno jako placku vybavenou mnoha plastovými nástavci a spoilery, jakkoliv není tou nejvzácnější. První takový Countach se jmenoval LP400 S a v roce 1978 dostal kromě širokých pneumatik také charakteristické laminátové nástavce blatníků, větší přední spoiler a upravený motor, který měl sice nižší normovaný výkon (355 k), ale dosahoval jej spolehlivěji.

Prvním Countachem s velkým zadním křídlem je právě model LP5000 S (někdy též zvaný jenom LP500), který přišel do výroby v roce 1982, a můžete se jím kochat na našich obrázcích. Typická plakátová silueta s křídlem na zádi sice vypadá nesmírně efektně, pravda je ale taková, že na rovině je cca o 20 km/h pomalejší než předchůdce. Jinak je ale právě tento model prvním „moderně jezdícím“ Countachem – samozřejmě jen v případě, že je motor správně seřízený.

Nečekej na mě a jeď

Dvanáctiválec se ani za studena „nehádá“ a díky příznivějšímu průběhu výkonu a větší porci točivého momentu v nižších otáčkách s ním lze bez větších obav vyrazit i do běžného provozu. Když už se vám do Countache podaří natěsnat (nad 180 cm výšky nemáte šanci najít pohodlnou pozici), je svezení vlastně překvapivě civilizovanou záležitostí – tedy až na couvání, kdy je pro jistý výsledek zapotřebí využít pověstné pozice s vysednutím na vysoký práh à la Valentino Balboni. Originální periskop už se totiž u pozdějších verzí nevedl. Nejen vyšší vzrůst je ale překážkou pohodlí za volantem, v každém případě si totiž musíte zvyknout i na poněkud vyosenou pozici sedadla vůči pedálům.

Vždy, když bylo v 70. letech vozidlo Lamborghini po servisu vráceno zákazníkovi, osazenstvo dílny v Sant'Agatě  Bolognese bedlivě naslouchalo řevu vzdalujícího se dvanáctiválce. Když nový majitel zařadil pětku, mohlo se jít domů.

Jen, co se usadíte za malý sportovní volant, nahmatáte po pravici páku pětikvaltu s otevřenou závodní kulisou (jednička k sobě dolů). Hned při pokusu zařadit na jedna mě enormní odpor spojkového pedálu donutí sklopit zrak – ano, síly nutné k jeho ovládání jsou blízké Zetoru Crystal z roku 1969!

Motor za zády pěkně duní a já mám před blížící se zatáčkou kratičkou chviličku pověnovat se palubním přístrojům. Zdá se, že je všechno ok: palivoměr hlásí nulu, ačkoliv jsme natankovali třicet litrů, tlak oleje je podezřele nízký, teplota vody naopak příliš rychle šplhá vzhůru a dobíjení se nemůže rozhodnout, má– li dnes plusový nebo minusový den. Vrtošivý Ital přesně tak, jak je miluji. Tohle Lambo je prostě jen jedno, co na tom, že z něj sem tam ukápne nějaký ten olej nebo, že se mu v proudícím větru sklápí zrcátka...

Dvanáctiválec mezitím okolo 3000 otáček chytne ten správný švunk a začne se projevovat o poznání hlasitěji. Jak se krajina za okny rychle míhá, přemýšlím o brzdách. Vzpomínám si totiž, že přední i zadní kotouče mají na dnešní poměry až směšně malé rozměry. Ano, jejich účinek je opravdu přinejlepším vlažný. S gustem řadím dolů – klasická otevřená kulisa je jedinečná i co do precizní funkčnosti.

Zatáčkou se na podivně se žvýkajících letitých pláštích Pirelli porsmýkám trochu neobratně, posilovač řízení se naštěstí stará o příjemně snadnou manipulaci se strojem. Nepopsatelná směsice různorodých vjemů provází každý metr jízdy. Když si odmyslíte skutečnost, že díky užaslému sledování vašeho auta se v den jízdy nejspíš zvýší počet nehod v okrese na dvojnásobek, je tu především spojení výkonného sportovního motoru a zemědělsky hrubé techniky.

Být součástí tohoto designového archetypu, kterou se 375 koní urputně snaží co nejrychleji rozpohybovat, je zážitkem z rodu nesmrtelných.

Když pak řadíte z dvojky na trojku v 7 000 otáčkách, přemýšlíte o ostatních věcech v životě dosti relativně. Šesti karburátory Weber plněný dvanáctiválec tou dobou už nádherně řve a s rostoucí rychlostí se vás zmocňuje pocit, že teď už ta věc vážně musí vzlétnout. Zbývá zvolat jediné: „Countach!"

Na cestě k Diablu

LP5000 S a jeho silnější čtyřventilová varianta Quattrovalvole (QV) z roku 1985 bylo posledním Countachem bez ohyzdných plastových nárazníků vynucených americkými předpisy – tyto „ozdoby“ zákazníkům dopřála až závěrečná edice 25th anniversary vyráběná od roku 1989. To už se ale kariéra ďábelského supersportu blížila do finiše – na dveře totiž klepalo zbrusu nové Diablo. Countach definitivně zatáhl oponu v roce 1990 po dlouhých šestnácti letech výroby. Za tu dobu vzniklo pouhých 2 042 těchto nezapomenutelných vozů, z nichž většina, a to je zajímavé, byla vyrobena v posledních pěti letech produkce.

Byla by škoda nevzpomenout také zajímavou kapitolu v podobě dvou prototypů LP Turbo S, kdy dvanáctiválec dostal dvě turba a udávaný výkon přes 750 koní. Točivý moment prý dosahoval hodnoty 876 Nm, auto umělo zrychlit na 100 km/h za 3,7 sekundy a údajně se při testech rozjelo na 333 km/h.

S odstupem času po bližším seznámení s Countachem je dnes ještě lépe průkazné známé tvrzení, že Lamborghini možná nemusí být vždy rychlejší a lépe jezdící než Ferrari, podstatné je především to, aby u toho dramatičtěji vypadalo. Tuhle definici plní, myslím, dodnes beze zbytku.

Tagy:
historie Ferrari prototyp design Lamborghini Niki Lauda investice automobilový veterán retro Maranello lifestyle Lamborghini Countach supersport Tesla Motors dvanáctiválec Ferrucio Lamborghini italské auto Marcello Gandini Ferruccio Lamborghini Valentino Balboni

Hlavní zprávy

O podporu koalice Spolu nestojím, řekl Hilšer. Rozhodnutí Fialova týmu ho ale překvapilo
360°

O podporu koalice Spolu nestojím, řekl Hilšer. Rozhodnutí Fialova týmu ho ale překvapilo

Koalice Spolu vlastního kandidáta na Hrad nenominuje, podpoří místo toho trojici nezávislých adeptů. Není mezi nimi Marek Hilšer, senátor, který kandidoval už před pěti lety. Toho rozhodnutí vládní koalice podpořit ne jednoho, ale hned trojici kandidátů překvapilo. Řekl to v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Sám však o pomoc jakékoliv politické strany podle svých slov nestojí. Podobně se vyjádřila i Nerudová, kterou však premiér Petr Fiala (ODS) jako vhodnou kandidátku zmínil.

Říše rozvratu a absurdit. Rusko netuší, kde má hranice, podivuje se komentátor
Ukrajina

Říše rozvratu a absurdit. Rusko netuší, kde má hranice, podivuje se komentátor

Poslední dny a týdny války jsou ve znamení úspěchů ukrajinské armády, Rusko naopak dobytá území postupně ztrácí a je nuceno se stahovat blíž a blíž ke svým hranicím. Vnitropoliticky mu navíc dělá spoustu starostí mobilizace a omezené projevy občanské nespokojenosti napříč celým Ruskem. Zachránit ho měla anexe čtyř ukrajinských území, podle komentátora Jefima Fištejna to ale dopadlo typicky rusky: absurdně.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
00:20

K Ukrajině míří ruská „jaderná“ superponorka, varuje Západ. Moskvu upozornil na následky

00:01

Ukrajinci ohlásili nalezení další ruské mučírny

23:22

Podle Šojgua vstoupilo do ruských ozbrojených sil už 200 tisíc mobilizovaných

23:14

Prezident Ukrajiny Zelenskyj pozval Ústavní radu Francie, aby se připojila k jednání o zřízení Zvláštního tribunálu pro zločin agrese proti Ukrajině

Bayern si zatrénoval. Plzeň schytala v Mnichově stejný nášup jako před devíti lety

Žádný zázrak se nekonal, třetí zápas Viktorie Plzeň v Lize mistrů skončil tak, jak bylo potají predikováno – výpraskem. Fotbalisté ze západu Čech prohráli na hřišti slavného Bayernu Mnichov 0:5. Největší podíl na debaklu má dvougólový Leroy Sané, po jedné brance přidali Eric Maxim Choupo-Moting, Sadio Mané a Serge Gnabry. Červenomodří si tak z Bavorska odvážejí stejný výsledek jako před devíti lety.

KOMENTÁŘ: Vláda nepřekročila svůj stín a vzdala boj o Hrad. Podtrhne českou malost Babiš?

Postavíme do prezidentské volby, na jednu z nejvýznamnějších politických funkcí v zemi, vlastní silnou osobnost. Tak se ještě začátkem léta holedbali čelní politici koalice Spolu. Úterý ukázalo, že je všechno jinak. Premiér a šéf občanských demokratů Petr Fiala vyslal v nudném projevu několik nic neříkajících signálů, že Spolu sice nikoho přímo nepodporuje, nepřímo už ale ano, a to je tak zhruba vše. Jestli se stejně zachová i hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem, půjde o obrovské zklamání a potvrzení malosti současné české politiky.

Problém s inflací zdaleka není za námi, obává se Rusnok. Kdy zdražování zpomalí?

Českou republiku nadále trápí vysoká inflace. Tempo růstu cen sice už zpomalilo, podle České národní banky (ČNB) se ale inflace i po většinu příštího roku bude držet na dvouciferných hodnotách nebo těsně pod nimi. Někdejší guvernér ČNB Jiří Rusnok i v souvislosti s touto prognózou ve vysílání CNN Prima NEWS varoval, že evropský problém se zdražováním ještě zdaleka nebyl zažehnán.

Půjde Babiš do boje o Hrad? Expremiér kvůli vydání novin znovu změnil termín oznámení

Bývalý premiér Andrej Babiš znovu změnil datum oznámení, zda bude kandidovat na prezidenta, případně koho hnutí ANO do souboje o Pražský hrad vyšle. Dříve šéf hnutí tvrdil, že rozhodnutí padne v září letošního roku. Poté v den vzniku samostatného československého státu 28. října. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS nyní řekl, že to nakonec udělá 26. října. Podle svých slov si uvědomil, že by se jeho kandidatura objevila v denním tisku až s velkým zpožděním. Svátek totiž připadá na pátek a o víkendu většina deníků nevychází.

Živě
ON-LINE: Od vyhlášení mobilizace vstoupilo do ruské armády na 200 tisíc lidí, řekl Šojgu

V ruských médiích se stále častěji mluví o použití jaderných zbraní na Ukrajině. Fatální eskalací ukrajinsko-ruského konfliktu opakovaně hrozí i šéf Kremlu Vladimir Putin. Na jižní frontě mezitím Rusové za jediný den přišli o téměř 100 vojáků, desítky tanků i další techniku. Podle amerického podnikatele Elona Muska by se Kyjev měl vzdát Krymu a přijmout skutečnost, že válku s Ruskem pravděpodobně nevyhraje. USA poskytnou Ukrajině další balík vojenské pomoci včetně raketometů HIMARS. Sergej Šojgu uvedl, že od částečné mobilizace vstoupilo do armády na 200 tisíc lidí.

Sledujte Co na to premiér: Fiala zodpoví dotazy k cenám energií i prezidentské volbě

CNN Prima NEWS odvysílá 5. října již druhý speciál „Co na to premiér“ s předsedou vlády Petrem Fialou (ODS). Na pravidelné rozhovory s premiérem se mohou diváci těšit každou první středu v měsíci. Moderátoři se budou Fialy ptát na aktuální politickou situaci a problémy, které lidi v mimořádně náročném období tíží. Půlhodinový pořad odvysílá živě CNN Prima NEWS ve středu od 21 hodin.

Dugin podal trestní oznámení na Černochovou. Ruskému nacionalistovi pomáhá český expolitik

Ruský ultranacionalistický ideolog Alexandr Dugin podal v Česku trestní oznámení na ministryni obrany Janu Černochovou z ODS. Učinil tak prostřednictvím advokáta a bývalého senátora i poslance za ČSSD Jiřího Vyvadila. Dugin ministryni viní z údajné podpory a propagace terorismu kvůli výrokům o smrti jeho dcery Darji Duginové. Ta zemřela během srpnového atentátu. Černochová v reakci uvedla, že ji trestní oznámení nechává klidnou. Vyvadila označila za vlastizrádce.

Domácí zpravodajství

V Hradci Králové vzniká pětikoalice bez ANO. Primátorkou má být Pavlína Springerová

Ve stotisícovém Hradci Králové vzniká koalice pěti subjektů. Primátorkou má být jednička kandidátky Hradeckého demokratického klubu (HDK) a TOP 09 a prorektorka Univerzity Hradec Králové Pavlína Springerová (HDK). Pětikoalici tvoří ODS, koalice HDK a TOP 09, Piráti, hnutí Rozvíjíme Hradec a uskupení Změna pro Hradec a Zelení. Rada města bude mít 11 členů, řekli v úterý novinářům po jednání zástupci pětikoalice. Vítězné hnutí ANO tak míří do opozice s SPD. Pětikoalice by měla v zastupitelstvu 21 ze 37 křesel.

Horáček: Prezidentské volby jsou jako soutěž talentů. Emoce vítězí nad střízlivým posouzením

Jsem rád, že vláda zmínila občanské kandidáty, kteří nemají politické pozadí, hodnotil úterní oznámení koalice Spolu někdejší prezidentský kandidát Michal Horáček. ODS, TOP 09 a KDU-ČSL totiž oznámily, že do voleb nevyšlou žádného stranického kandidáta. Nepřímo ale podpoří senátora Pavla Fischera, ekonomku Danuši Nerudovou a generála Petra Pavla. Největší šance má podle Horáčka ten, kdo zapůsobí na veřejnost svou osobností podobně, jako tomu je v talentové soutěži.