reklama

Babiš sliboval stovky kilometrů dálnic. Otevřel jich ale méně než kritizovaný Nečas

Dálnice, dálnice, dálnice, znělo heslo hnutí ANO premiéra Andreje Babiše před sněmovními volbami v roce 2017. V tuhle dobu mělo být otevřeno již 280 nových kilometrů dálnic, ale výsledek je nakonec více než čtyřikrát nižší. O něco lepší bilanci měla i vláda premiéra Petra Nečase (ODS), která je přitom za nízkou výstavbu dálnic často kritizována v souvislosti s diskutovaným ministrem dopravy Vítem Bártou (Věci veřejné).

reklama

Plány hnutí ANO byly před volbami v roce 2017 velkolepé. Program konkrétně říkal: „do roku 2021 postavíme cca 280 km nových dálnic (z toho bude 170 km nových dálnic a 110 km kompletně modernizované D1). Dalších 220 km dálnic začneme stavět.“ Svůj slib však hnutí premiéra Babiše nesplnilo. Do letošních voleb otevřelo či ještě otevře jen 67 kilometrů nových dálnic.

Ministr dopravy Karel Havlíček však připomíná i dokončení rekonstrukce dálnice D1. „Musíme do toho započítat i D1. Odmítám to, že D1 byla pouze nějaká malá oprava. Je to kompletně nová dálnice. Nejenom, že se D1 rozšířila, udělaly se komplet nové vrstvy a ve finále ji lidé využijí úplně nejvíce ze všech staveb. Rekonstrukce bude začátkem října komplet hotová, takže pokud k tomu připočteme D1, tak bude kompletně i více, než jsme slíbili,“ řekl Havlíček pro CNN Prima NEWS.

Největším premiantem ve výstavbě dálnic posledních let byla vláda Mirka Topolánka, která v letech 2007 až 2010 společně s krátkou vládou Jana Fischera otevřela 182 kilometrů dálnic. Vlády Petra Nečase a Jiřího Rusnoka pak v letech 2010 až 2013 otevřely 70 kilometrů dálnic.

Poté nastoupil kabinet Bohuslava Sobotky, ve kterém již hnutí ANO mělo na starosti dopravu, a tudíž i výstavbu dálnic. Výstavba nových dálničních úseků začala stagnovat, bylo otevřeno pouhých 35 kilometrů.

V roce 2014 se nepostavil dokonce ani metr nových dálnic. Pět kilometrů bylo zprovozněno o rok později, symbolicky 16 a 17 kilometrů v letech 2016 a 2017.

Jak se stavěly dálnice za vlády hnutí ANO

V roce 2018 byly uvedeny do provozu jen necelé čtyři kilometry, v roce 2019 asi 30 kilometrů. Loni to bylo 21 kilometrů, letos to má být zatím rekordních 46,5 kilometru, z toho část až po volbách. Takže výstavba sice zrychluje, jak tvrdí zástupci hnutí, přesto se ale ani zdaleka neblíží slibům z roku 2017.

Během vlády hnutí ANO se podařilo zmodernizovat většinu dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. „Ťokův průsmyk“ letos v zimě tolik problémů řidičům nenadělal.

Je třeba říct, že se v posledních letech začalo „na zelené louce“ stavět více. Aktuálně se pracuje na 150 kilometrech zcela nových dálnic a letos se chystá resort zahájit výstavbu skoro 100 kilometrů. „Důležité je, jaký je trend. Ten je v posledních dvou letech vůbec největší ve smyslu výstavby. Je to dáno tím, že jsme zabezpečili největší zdroje v historii,“ doplnil Havlíček.

Tagy:

Hlavní zprávy

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik
Ekonomika

Současná inflace přeje dlužníkům. Spořit se nevyplatí, říká ekonomický analytik

Česko od nového roku čeká vysoké zdražování energií i základních potravin. Ekonomický analytik webu CNN Prima NEWS Petr Musil uvedl, že za to celosvětově mohou jednotlivé vlády i pandemie. „Inflace, která přichází neočekávaně, což je právě ta, kterou máme nyní, přeje dlužníkům. Nevyplatí se spořit. Klidně si něco kupme na menší úvěr,“ uvedl v pořadu 360°.

Češi přes léto vyměnili respirátory za roušky, vládní nařízení ignorují

Přestože je nošení respirátorů či nanoroušek nadále povinné například v MHD či ve vnitřních prostorech, Češi je v posledních měsících z velké části znovu vyměnili za klasické roušky, k čemuž přispěly teplé letní počasí a ústup epidemie. Samotní obchodníci přiznávají, že odbyt respirátorů během letních měsíců poklesl a naopak se začaly opět prodávat klasické chirurgické roušky.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Špicar: Euro je jen měna, nepřeceňujme jeho význam. Neudělá z nás Německo ani Řecko

Otázka přijetí eura není součástí předvolebních kampaní. Podle hostů pořadu Interview, ekonoma Martina Slaného a viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara, je hlavním důvodem fakt, že po něm tady nyní není poptávka. Na samotnou jednotnou evropskou měnu však mají rozdílný názor. „Euro je jen měna, nepřeceňujme jeho význam,“ uvedl Špicar. Slaný namítl, že to tak není a v případě eura jde i o politickou, fiskální a transferovou unii.

reklama

Domácí zpravodajství

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

reklama